SkriftstørrelseAAA

Kaffe

Flere observasjonsstudier har vist at kaffedrikking (minst 4-6 kopper per dag) kan være forbundet med redusert risiko for type 2-diabetes.

Forskere har gjort en systematisk litteratur-gjennomgang for å undersøke fenomenet nærmere. Funnene som er gjort virker overbevisende, men det er for tidlig å anbefale pasienter å øke kaffeforbruket.

Det er viktig å undersøke sammenhengen grundigere før man med sikkerhet setter likhetstegn mellom kaffe og lavere risiko for diabetes.

Les hele saken i Tidsskrift for Den norske lægeforening.

Sist endret: 28.06.10, Publisert 06.05.10