Annonser

Your browser does not support JavaScript...

Your browser does not support JavaScript...

Abbot- freestyle progress

Your browser does not support JavaScript...

Your browser does not support JavaScript...

Egenannonse
Diabetesrisiko.no
SkriftstørrelseAAA

Kosttilskudd

Behovet for kosttilskudd er omdiskutert, men omega 3, vitamin D og folsyre kan være positivt å ta for noen.

Fiskeolje har i gjentatte kliniske studier vist seg å forebygge hjerte og karsykdommer. Omega 3-fettsyrer finnes i fet fisk som laks, ørret, makrell og sild og er gunstig for blant annet øyne, nervesystem og hjerte- og kar.

Vitamin D øker opptak av kalsium fra kosten og studier viser at vitamin D beskytter mot flere former for kreft, som for eksempel brystkreft, kreft i tarm og eggstokker. D-vitamin kan trolig også redusere risikoen for type 1-diabetes og multippel sklerose(MS). Studier tyder på at med for lite D-vitamin kan du være mer utsatt for hjertesykdom, samt sykdommer i ledd, muskulatur og skjelett.

Folsyre bør tas av gravide for å forebygge fosterskader. En studie fra 2007 viste at det å ta mer enn 1 milligram daglig kan øke risikoen for tarmkreft. Er du flink til å spise fullkornsprodukter får du sannsynligvis i deg de 400 mikrogam du trenger daglig.

Dersom du har høyt kolesterol eller har type 2-diabetes bør du ikke bruke CLA kosttilskudd.

For mer info, se artikkelen "kosttilskudd som virkelig virker".

Se CLA kosttilskudd, Tran og Vitamin D.

Sist endret: 28.06.10, Publisert 30.04.10