Ni dager uten sukker

Ni dager uten sukker kan gi store helsegevinster, påstår den amerikanske forskeren Robert Lustig, professor i klinisk pediatri. Studien hans er omstridt.

Send sidens lenke til en venn

Av Trine S.Gjerstad

Dr. Lustig og hans forskergruppe ved UCSF Benioff Childrens's Hospital in San Fransisco utførte en studie som først ble publisert i tidsskriftet «Obesity» oktober 2015. Studiens hensikt var å se på sukkerets effekt på kroppen - om det er sukkeret selv som skader helsa, eller om det er vektøkningen ved å innta sukkerholdig mat og drikke som er skaper uhelse.

Studien ble utført på 43 overvektige barn i alderen 8 til 18 år, hvorav alle hadde ett eller flere symptomer på metabolsk syndrom – som høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes type 2. All sukkerholdig mat ble fjernet fra kostholdet og erstattet med langsomme karbohydrater, slik at det daglige kaloriinntaket var det samme.

Resultatet var forbløffende.

– Alt ble bedre, påstår Dr. Lustig i en pressemelding. Den tiende dagen konkluderte han med at:

  • Insulinnivået ble redusert med en tredjedel.
  • Blodsukkeret ble redusert.
  • Blodtrykk og LDL-kolesterolet gikk ned.
  • Leverfunksjonsprøver ble forbedret.
  • Vekten gikk også ned 0,9 kg i snitt, på tross av at ikke vektreduksjon var i fokus.

– Funnene støtter opp under viktigheten av at foreldrene ser på barnas sukkerinntak, og har barnas helse i fokus når dette tas i betraktning, sier Dr. Lustig videre.

 

Kritikk mot studien

Robert Lustig er kjent for sin kritikk mot sukker, og han er flere ganger blitt møtt av skeptikere for sine studier, deriblant mot studien over.

Lustig forsøker å argumentere for at det er sukkerreduksjonen og ikke vektreduksjonen som har ført til den positive effekten. Etter min mening kan man ikke være sikker på det slik som studien er utformet, sier Christine Henriksen, førsteamanuensis og klinisk ernæringsfysiolog ved UiO til VG i november 2015.

Christine Henriksen påpeker at studien burde hatt en kontrollgruppe, slik at det ble klarhet i om det var sukkerreduksjonen som førte til bedret helse, og ikke en generell reduksjon av kalorier og vektnedgang.

Videre sier Henriksen at studien strider mot en vanlig oppfatning blant ernæringsforskere om at sukker i store mengder er negativt, men at fettinntak og fysisk aktivitet også er viktig for å forstå fedme.

– Denne artikkelen gir ingen grunn til å endre på denne praksisen, sier hun avslutningsvis.