Test av mellommåltidsbarer

Mellommåltider er ment å gi et lite påfyll så man greier å holde konsentrasjonen og energinivået oppe fram til neste ordentlige måltid. I butikken finner vi hyller opp og hyller ned med mellommåltidsbarer. En hel del av dem framstår som sunne, men er de i virkeligheten det? Og bidrar slike barer til en bedre regulering av blodsukkeret?

Av Marte Ottesen, klinisk ernæringsfysiolog og høgskolelektor ved Bjørknes Høyskole

Send sidens lenke til en venn

Slik er testen gjennomført

Kun et utvalg mellommåltidsbarer tilgjengelig i dagligvarehandelen er testet. Proteinbarer er ikke tatt med. Barene er vurdert ut fra sammensetning, næringsinnhold og deres evne til å regulere blodsukkeret. Basert på testkriteriene kommer produkter med lavt innhold av sukker, stivelse og mettet fett, samt høyt innhold av fiber og proteiner best ut (terningkast 5). Kaloriinnholdet er også tatt med i vurderingen. Siden barene er tenkt å fungere som mellommåltid, bør ikke energiinnholdet være
høyere enn 150 kcal pr. bar.

Utover dette trekker innhold av uønskede ingredienser – som palmeolje, karboksymetylcellulose og ugunstige sukkererstatninger – ned. Ettersom barene er testet med utgangspunkt i at de skal gi en lavest mulig blodsukkerstigning, er det viktig å være klar over at de ikke vil fungere særlig bra som «følingsmat».

Testresultat


Terningkast 5
Alpen Light - Double Chocolate
Atkins - Fudge Caramel
Nutrilett Snack Smart - Juicy Coconut

 

 

 

 

Terningkast 4
Karen Volf Müslibar - Mørk Sjokolade
Litt er lov! Müslibar Melkesjokolade og Peanøtter
Wasa Crisp & Cereals - Almond & Cranberry

 

 

 

 

 

Ternigast 3
Småsulten Nøttebar - med mørk sjokolade
GO morgen - Pekannøtt og salt karamell
Roo'Bar - Cacao Nibs
Nutrilett Smart Meal - Chunky Peanut
Friggs Organic - Quinoa & Raspberry
MellomBar - Kokos

 

 

 

Terningkast 2
BIXIT Havrebar - Quinoa & Bringebær
Nature Valley Crunchy - Oats & Dark Chocolate

 

 

 

 

 

Mellommåltider er et lite måltid som ikke bør utgjøre særlig mer enn 1/3 av et hovedmåltid – og i mange tilfeller betyr det maks 150 kcal.  Les mer om sunne mellommåltider og hvor ofte det er lurt å spise mellommåltider.