Kosttilskudd unødvendig for de fleste med diabetes

Ifølge norske helsemyndigheter er kosttilskudd unødvendig for de fleste. Dette gjelder også deg som har diabetes. Hvis du ikke har påvist mangler av vitaminer eller mineraler, er et sunt og variert kosthold dekkende nok.

Foto: Getty Images

Send sidens lenke til en venn

Spiser du variert og har god blodsukkerkontroll, trenger du ikke ta kosttilskudd fast. De eneste kosttilskudd som anbefales generelt er tran/Omega 3 og folat til kvinner i fertil alder. De fleste i Norge kan ha økt behov for D-vitamin om vinteren, fordi man får lite sollys. D-vitaminnivået kan måles hos fastlegen, og det er ønskelig at det ligger godt innenfor det normale, året rundt. Tran er en god måte å få i seg både D-vitamin og omega-3-fettsyrer. Hvis du spiser lite, eller har et lite variert kosthold som ikke inneholder grønnsaker, frukt, bær, nøtter, belgfrukter og fullkorn, kan det være lurt å ta et multivitamin- og mineralpreparat. 

Hvis du bruker metformin, bør du be legen din om å måle nivået ditt av vitamin B12, som kan senkes av metformin. Da kan være at du trenger tilskudd.

Det kommer stadig nye produkter på markedet som påstås å være spesielt egnet for folk med diabetes. I markedsføringen av produktene blir det gjerne vist til undersøkelser eller ulike eksperter, men det er grunn til å være skeptisk til mye av dette. Næringsstoffene tas bedre opp i kroppen gjennom vanlige matvarer enn fra tabletter eller ekstrakter. I matvarene vil det være mange ulike næringsstoffer som samvirker med hverandre og sørger for at det aldri blir for mye eller for lite. Spiser man for eksempel jerntabletter alene vil det kunne påvirke opptaket av sink og andre mineraler. Store doser C-vitamin (flere gram) kan over tid øke risikoen for nyrestein.

Kosttilskudd er ikke underlagt samme strenge lovgivning som legemidler. Det betyr at produsenten ikke er pålagt å bevise at produktet virkelig har den effekten de påstår. 

Behovet for kosttilskudd er omdiskutert, men omega 3, vitamin D (kalsiferol) og folsyre kan som nevnt være positivt å ta for noen.

Fiskeolje har i gjentatte kliniske studier vist seg å forebygge hjerte og karsykdommer. Omega 3-fettsyrer finnes i fet fisk som laks, ørret, makrell og sild og er gunstig for blant annet øyne, nervesystem og hjerte- og kar.

Vitamin D øker opptak av kalsium fra kosten. D-vitamin kan trolig også redusere risikoen for diabetes type 1. Studier tyder på at du kan være mer utsatt for hjertesykdom, samt sykdommer i ledd, muskulatur og skjelett med for lite D-vitamin.

Folsyre bør tas av gravide for å forebygge fosterskader. En studie fra 2007 viste at det å ta mer enn 1 milligram daglig kan øke risikoen for tarmkreft. Er du flink til å spise fullkornsprodukter får du sannsynligvis i deg de 400 mikrogam du trenger daglig.


Vitamin B12-mangel kan på sikt føre til utvikling av lav blodprosent, såkalt pernisiøs anemi. Noe vanligere ved diabetes type 1.

Dersom du har høyt kolesterol eller har diabetes type 2, bør du ikke bruke CLA kosttilskudd.

Les mer om kosttilskudd på mattilsynet.no