Vil blodsukkeret stige mindre ved å tilsette sesamfrø og solsikkekjerner?

Kost/fysisk aktivitet

Besvart: 12.09.2017

Spørsmål:

Jeg fikk påvist diabetes type 2 tidligere i år, men har ved strengt kosthold (karbohydrater under 75) fått dette under kontroll (5,2). Jeg lurer på å tillate noe mer karbohydrater (ikke sukker) i kostholdet, noe mer brød, potetmos, stekt potet. Det jeg lurer på er:

1.Om jeg tilsetter sesamfrø og/eller solsikkekjerner til denne maten og tygger det godt sammen, vil det redusere belastningen og hindre/redusere risiko for blodsukkerstigning?

2. Er det butikker/nettbutikker som etter deres kjennskap har utvalg av matvarer som passer mine behov.

Svar:

Takk for spørsmål! Så bra at du har din diabetes under kontroll med kostholdet, og flott at du vil åpne opp for å inkludere flere matvaregrupper.

1. Du har rett i at det å inkludere fett og/eller protein til et måltid vil kunne redusere blodsukkerstigningen, da fett og protein bl.a. gjør at fordøyelsen går saktere. Dette gjør at maten blir værende lenger i magesekken og karbohydratene kommer over i blodet over en lengre tidsperiode, noe som fører til en roligere og lavere blodsukkerstigning enn om den samme mengden karbohydrater kommer over et kortere tidsrom. Frø, som er rike på fett, kan derfor være en fin ting å tilsette i mat. Husk også at du bør knuse frøene for å få tilgang til fettinnholdet (de er vanskelig fordøyelige om de er hele). Vær imidlertid obs på å unngå for høyt forbruk av solsikkekjerner, da de inneholder en del kadmium og derfor ikke bør inntas i store mengder i kostholdet. Bruk gjerne hakkede nøtter i stedet dersom dette lar seg gjøre. Ev. myk plantemargarin, olje (rapsolje, olivenolje), avokado, cottage cheese/kesam og lignende.

2. Jeg er dessverre ikke noe godt kjent blant andre butikker/nettbutikker enn de vanlige matvarebutikkene, men bruk gjerne disse for det meste av det du trenger. De litt større matvarebutikkene har ofte bredere utvalg av nøtter/frø og lignende produkter.

Besvart av:

Klinisk ernæringsfysiolog

Klinisk ernæringsfysiolog, Diabeteslinjen

Bli medlem

Du får tilgang til gode medlemsfordeler, informasjon, råd og tips. Som medlem er du en viktig støttespiller i arbeidet med diabetes, og du gir oss mulighet til å kjempe for dine rettigheter.