Forberedelser

  • Sett dere et mål på forhånd: Hva er budskapet? Hva vil dere oppnå? 

  • Eksempel: «I dag vil jeg verve fem nye medlemmer», eller «jeg vil måle blodsukkeret på 20 personer».

  • Motiver folk til å bli med på stand og lag en vaktliste i forkant. Sett gjerne opp en turnus og planlegg pauser hvis det er mulighet for det. Vær minst to på stand, gjerne flere. Dess flere, dess mer motiverende blir det. Det kan være lurt ikke å ha for lange vakter.

  • Forbered gjerne en kjapp evaluering i etterkant av arrangementet. Ha fokus på det positive: Hva var bra? Hva kan justeres til neste gang?

Uttrykk

  • Sørg for å ha en ryddig og innbydende stand.

  • Følg Diabetesforbundets profil. Ha på deg T-skjorte eller annetplagg med Diabetesforbundets logo og sørg for at roll-ups og annet materiell følger dagens profil.

  • Stå foran bordet, unngå å sitte på en stol bak bordet. En som står, inviterer til samtale. Vær til stede for dem som vil prate med deg. Ta aktivt kontakt: Smil og si hei! Dere kommer til å få nei, men ikke mist motet! Mange nei blir til slutt til ja.

Materiell og aktivitet

1. Sørg for å ha oppdatert og relevant materiell.
Eksempel: Har dere blodsukkermåling på stand, passer det med brosjyremateriell for målgruppen personer med diabetes type 2. Husk at de som utøver blodsukkermåling, må ha gjennomgått kvalifisert opplæring av helsepersonell på forhånd.

2. Bestem deg for om du vil dele ut noe annet på stand. «Lokkemat» kan være en måte å få oppmerksomhet.
Eksempel: penner, ballonger eller oppskriftskort. La deg inspirere i nettbutikken

3. Bruk nettbrett eller PC dersom du vil vise noe fra Diabetes.no, for eksempel Diabetesrisikotesten, eller du vil verve medlemmer direkte.

 4. Planlegg en aktivitet som engasjerer

Eksempel 1
"Hvor mye sukker spiser nordmenn?" Ha en pose med 18 kg sand ved siden av standen, slik at publikum kan prøve å løfte. Bestill sukkerkortet fra nettbutikken som kan deles ut som en fasit. 

Eksempel 2
Bruk risikotesten på nett, og la forbipasserende sjekke sin risiko for diabetes type 2. Eller bruk mytequizen som du kan bestille fra nettbutikken, og la folk teste sin kunnskap om diabetes.

Eksempel 3
Tilby de besøkende å få målt blodsukkeret sitt. Følg Diabetesforbundets retningslinjer og veileder når dette skal gjennomføres. 

Tips til samtaler på stand

Denne guiden er ment som et verktøy for Diabetesforbundets ambassadører for å få i gang gode samtaler i møte med mennesker på stand.

Åpningsreplikk/spørsmål kan for eksempel være:

"Hei! Jeg heter Nina og kommer fra Diabetesforbundet. Visste du at over 200 000 har diabetes type 2 uten å vite om det? I dag gjør vi blodsukkermåling – vil du måle deg?"
"Kjenner du noen med diabetes? Vet du hva diabetes er?"

Oppfølgingsspørsmål kan være:

"Vil du vite litt mer om Diabetesforbundet?"
"Har du sett nettsiden vår diabetes.no? Der kan du bli medlem og eventuelt engasjere deg som frivillig."

Vær obs på at spørsmål som «Har du diabetes?» og «Hvordan går det med diabetesen din?» kan være for personlige.

 

Det er ikke et nederlag ikke å kunne svare på et spørsmål. Å henvise til en god kilde er en god hjelp. Inviter til å lese mer om diabetes på www.diabetes.no. Du kan også henvise til diabeteslinjen www.diabetes.no/linjen

Det viktigste av alt er å være seg selv. Vær åpen og nysgjerrig på folk du møter. La verdiene våre definere hva du står for: troverdig, hjelpsom og modig.