Forebygging:

9 tips til en sunnere hverdag

Vil du legge om til et friskere liv, men vet ikke hvor du skal starte? Her er noen grunnregler.

Selv en kort løpetur hver dag kan gi store helsegevinster hvis du har diabetes type 2.

Foto: Colourbox

Send sidens lenke til en venn

1. Unngå vektøkning. Er du overvektig, forsøk å redusere vekten med fem prosent eller mer.

2. Spis flere måltider og heller mindre mat til hvert måltid. Unngå spising mellom måltidene.

3. Spis matvarer med mye fiber daglig. Belgfrukter, grønnsaker, ekstra grovt brød og knekkebrød, frø og gryn.

4. Få i deg 5 om dagen. Mest grønnsaker og litt frukt og bær. Spis det gjerne i forbindelse med måltider.

5. Velg det sunne fettet. Bruk blant annet vegetabilske oljer, plantebaserte margariner, fet fisk, litt nøtter og avokado.

6. Tenk over hva du drikker. Unngå sukret drikke og fruktjuicer.

7. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter i snitt per dag. Såpass at du blir litt svett og litt andpusten. Sett av tid til det. Husk alltid å ta trappen!

8. Begrens inntak av salt, sukker, farseprodukter og rødt kjøtt.

9. Stump røyken. Røyking øker faren for hjerte- og karsykdommer.

Her kan du lese mer om kosthold, fysisk aktivitet og våre motivasjonsgrupper.