Når poden begynner i barnehagen eller på skolen

Oppstart i barnehage eller skole er en spennende prosess – for både foreldre og barn. Her får du noen tips til oppstarten.

Av Turid G. Spilling

Send sidens lenke til en venn

Hvert eneste år er det omtrent 300 barn som får diabetes type 1. Barn med diabetes trenger regelmessighet i både måltider, aktivitet og blodsukkermåling for å oppnå en god regulering.

I tillegg krever det ekstra planlegging dersom barnet skal delta i aktiviteter som bading, gym eller turer. Overgangen fra å være hjemme, til å begynne i barnehage eller på skolen er stor - både for store og små.

- Blodsukkeret er alltid enklere å regulere når man lever regelmessig. Når barnet begynner i barnehage eller skole kan ikke lenger foreldrene ha full oversikt. Noen får den hjelpen de føler de trenger gjennom en assistent eller annen tilrettelegging, mens andre må jobbe mye før de får den tilretteleggingen de ønsker, sier Nina Rye, leder for Diabeteslinjen.

Les mer om barnsrettigheter i barnehage og skole

Eksta ops i starten

Rye er særlig opptatt av at barnet må få ekstra oppfølging i starten.

- En ting man bør være oppmerksom på er endring i aktivitetsnivået. Mens et barn som starter i barnehagen for første gang ofte får en mer aktiv hverdag, vil en som begynner på skolen sitte mer i ro. Dette vil som regel gi utslag på blodsukkernivået, sier Rye.

Men det er ikke bare hva barnet spiser og hvor aktivt det er som påvirker blodsukkeret, men også psykisk stress. Nye situasjoner gjør mange barn usikre, og en del kan derfor erfare at blodsukkeret blir høyere enn vanlig i en periode.

- Det viktigste er at barnet blir holdt under oppsyn i ulike aktiviteter den første tiden, og målt ofte, anbefaler Rye og legger til:

- Uansett om det er en assistent eller andre ansatte som har ansvaret, er det viktig at barnets foresatte forteller mest mulig om barnet og dets diabetes. For eksempel er det nyttig å beskrive hvordan ditt barn opptrer ved føling.

SMS-kontakt

Selv om oppstart i barnehage og skole innebærer mange endringer i rutiner, kan Rye berolige med at denne overgangen går veldig bra for de aller fleste.

- Det er selvsagt forskjellig fra barn til barn. Dess bedre regulert de er, jo lettere vil som regel overgangen til nye situasjoner være mht diabetesen. Et godt hjelpemiddel for mange er mobiltelefonen. Her kan foresatte kommunisere både med barnet og andre som jobber på barnehagen eller skolen, og på den måten holde kontakten på en enkel og diskre måte, tipser Rye.

Les mer om hva skolen bør vite om diabetes

Last ned vårt nye informasjonsmateriell, "Min skoledag med diabetes", som skal trygge samarbeidet mellom skolen, foresatte og barnet.