Få bedre helse med enkle grep

– Den gode nyheten er at det er aldri for sent å starte! Vi er trenbare så lenge vi lever, og vi kan bremse aldringsprosessen, sier Kristin Øygard, treningsrådgiver i Diabetesforbundet.

Å velge en aktivitet man liker å gjøre, gjør trimmingen lettere og mer lystbetont.

Send sidens lenke til en venn

Trim, eller trening, er godt for alle, det gir bedre helse og bedre blodsukker, men det er ikke alltid like lett å endre levevaner, eller starte med noe man aldri har gjort tidligere – eller av ulike grunner har prioritert bort. Og vi vet jo alle at trening er bra, men hvordan få motivasjon til å gjennomføre det?

10. mai er Verdens aktivitetsdag, og Øygard har mange gode tips til den som ønsker å opprettholde aktivitetsnivået sitt – eller å starte med å bevege seg litt mer.

– Det er helse i hvert steg du tar, litt er bedre enn ingenting, sier Øygard.

 

1. Lag en trimavtale!

Å trene sammen med noen er dobbelt så morsomt og gir deg en positiv forpliktelse til å holde treningsrutinen vedlike. Det er enklere å komme over dørstokkmila når du vet du skal trene sammen med noen som venter på deg. Sammen med en venn får du i gang de gode samtalene. Sosialt samhold og god helse går hånd i hånd. Inviter med en venn eller en nabo – sammen blir det dobbelt så moro.

 

2. Velg en aktivitet du er glad i!

Det er definitivt enklere å holde det vedlike om du velger en aktivitet du er glad i. Du angrer aldri på en trimøkt! Og i hvert fall ikke om aktiviteten er så morsom at du nesten ikke merker at du er i bevegelse. Hvis du kjeder deg når du løper, kan du regne med at løpekarrieren blir kort. La målet være kontinuitet og at det skal være gøy.



3. Ta trimøkten rett etter jobb!

Det er så lite som skal til og «snikmosjon» gjør det enklere for deg å få hverdagskabalen til å gå opp. Sammenliknet med å ligge stille øker energiforbruket fra fysisk aktivitet med omtrent 90 prosent ved å stå og bevege seg litt, rundt 150 prosent ved å rusle rolig og 200 prosent ved å gå rolig.

Rask gange gir nær tre ganger så høy forbrenning som hvile. Dersom aktiviteten øker ytterligere, øker forbrenningen enda mer. Det er altså god helse i hver bevegelse du gjør – og litt er bedre enn ingenting!