Om du bare er på restaurant en gang hvert jubelår har det ikke så mye å si, men spiser du ute flere ganger i måneden, begynner det å utgjøre en del for kostholdet. For også på restaurant er det gode og mindre gode valg du kan ta med tanke på blodsukkerstigning og et sunt kosthold.  

Det er kostrådene som gjelder også på restaurant. Men det kan være litt utfordrende å følge tallerkenmodellen eller ha kontroll over karbohydratinnholdet når det er noen andre som lager maten og setter sammen retten. Det at man avviker fra vanene kan også gjøre at blodsukkerreguleringen blir litt mer utfordrende.  

Når man bestiller mat fra en meny, er det ikke alltid lett å vite hva retten faktisk består av. Rent kjøtt eller fisk kan være et fint utgangspunkt, men også wok og en del gryter med mye grønnsaker er gode alternativer. Spør gjerne om det er grønnsaker i retten, og bestill eventuelt ekstra som en siderett. Mange asiatiske retter serveres med en stor andel ris, og da gjerne helt hvis ris. Ha gjerne tallerkenmodellen i bakhodet og tenk at risen skal utgjøre omtrent en fjerdedel av måltidet. Du kan og be om å få saus eller dressing ved siden av, sånn at du selv får mulighet til å forsyne deg med det.  

Skal du spise flere retter kan det være lurt å starte med en lett forrett, for eksempel en salat eller buljongbasert suppe. Dette vil være et bedre alternativ enn ulike friterte småretter, som ofte har både høyere karbohydrat- og energiinnhold. På denne måten blir du litt mett uten at det er tett med kalorier. Husk også at det er lov å la mat ligge igjen om det blir for mye med mange retter eller store porsjoner.  

Både pasta og pizza er retter som mange med diabetes opplever betydelig blodsukkerstigning av. Det er dessverre ikke veldig vanlig at restaurantene har fullkornspasta, så en slik rett kan være vanskelig å gjøre blodsukkervennlig. Skal du spise pizza kan du spørre etter fullkornsbunn, men tenk også over hvilken topping du velger. Rent kjøtt, skinke og noen grønnsaker er en fin start. Til pizzaen kan du også gjerne bestille salat som siderett.  

Dessert 

Når det kommer til dessert, kan det fort bli mye både sukker og kalorier. Det går helt fint å unne seg litt søtt etter middag, men vær bevisst på mengden. Se an størrelsen, og unngå helst å velg den største desserten. Eventuelt kan du kanskje dele med noen?  

Drikke  

Hvilken drikke du velger til måltidet kan ha mye å si for både totalt karbohydrat- og energiinntak. Vann eller sukkerfritt mineralvann er det beste med tanke på blodsukkerstigning. Ønsker du å drikke øl til maten vil LITE-øl være er bedre alternativ enn vanlig pils. Når det kommer til vin, er det store variasjoner på innholdet av sukker. En generell regel er at hvitvin har mer sukker enn rødvin, og at tørr vin er et bedre valg enn fruktig vin. Men spør gjerne kelneren når du skal bestille, eventuelt sjekk vinmonopolets nettsider. Du kan lese mer om drikke her.  

Noen tips til slutt 

Benytt anledningen til å gå til og/eller fra restauranten. Fysisk aktivitet øker insulinsensitiviteten.  

Noen restauranter har oversikt over hva de ulike rettene inneholder sånn at det blir enklere å dosere insulin.  

Ikke vær redd for å spørre om tilrettelegging – det verste som skjer er at du får et nei.