Ingrediensliste

I ingredienslista finner du oversikten over alle ingrediensene i matvaren. Disse er listet opp i synkende rekkefølge. Det vil si at den ingrediensen som er listet opp først er det matvaren inneholder mest av. Noen ganger står det hvor mange prosent de ulike ingrediensene utgjør.

I den samme lista vil også alle allergenene være uthevet sånn at du lett skal kunne se om matvaren inneholder noe du er allergisk mot.

Næringsinnholdet

Næringsinnholdet forteller deg hvor mye energi, karbohydrater, fett og så videre matvaren inneholder. Dette oppgis alltid per 100 gram. I tillegg har noen matvarer også en egen kolonne mer «per enhet» eller «per porsjon».

De punktene det kan være spesielt lurt å legge merke til er:

  • Det totale energiinnholdet, oppgitt i kilojoule (kJ) eller kilokalorier (kcal).
  • Innholdet av karbohydrater, som er det næringsstoffet som påvirker blodsukkeret direkte.
  • Hvorav sukkerarter, som inkluderer både tilsatt og naturlig sukker. Om innholdet av sukkerarter er høyt vil blodsukkeret ofte stige raskt og mye.
  • Innholdet av fett. Fett er over dobbelt så energirikt som karbohydrater og protein, og et høyt fettinnhold vil derfor gjøre at matvaren blir svært energirik.
  • Mettede fettsyrer, som er det usunne fettet. Om en stor andel av fettet i matvaren er mettet bør du se om det finnes alternativer.
  • Innholdet av kostfiber. Om matvaren inneholder en del fiber, vil dette bidra til at blodsukkeret stiger mindre og saktere.
  • Innholdet av salt. Dette inkluderer både naturlig og tilsatt salt, og bør være så lavt som mulig.

Matvaretabellen

Matvaretabellen.no er en god hjelper om du syns det er litt tungvint å sjekke næringsinnholdet i butikken, syns skriften er for liten eller du bare vil undersøke næringsinnholdet til en matvare hjemmefra. Her finner du en utfyllende og utvidet oversikt over næringsinnholdet i svært mange matvarer. Du kan også sammenligne ulike matvarer ved å legge dem til i «Min matvareliste».