Spør oss

Diabeteslinjen

Har du spørsmål om diabetes? Få svar fra erfarne veiledere og helsepersonell, helt gratis.

Hverdager 9-15
Hverdager 9-15
Svartid 1-5 dager

Finn formen!

Diabetesforbundet gir deg inspirasjon til å holde deg aktiv. Kom i form med treningstips og treningsvideoer på nett.

Hjelper på blodsukkeret

Regelmessig fysisk aktivitet har stor innvirkning på reguleringen av blodsukkeret ditt. Det beskytter også mot utvikling av hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk og fedme – i tillegg til å være viktig for muskel-, skjelett- og leddhelsen.

Moderat aktivitet er bra

Hvis du i utgangspunktet er lite fysisk aktiv i hverdagen, anbefales det en halvtimes aktivitet med moderat intensitet hver dag. Klarer du å doble dette, får du ekstra gevinst.

Gjør kroppen mer følsom for insulin

Fysisk aktivitet øker glukoseopptaket i kroppen, uavhengig av både insulin og vektreduksjon.

Sammentrekning av muskler øker i seg selv glukoseopptaket i muskulaturen og bedrer i tillegg insulinfølsomheten. Dette er en av de sterkeste effektene av fysisk aktivitet, og den kommer ved alle former for aktivitet – hos både unge og gamle, kvinner og menn, og ved både diabetes type 1 og type 2.

Jo større fysisk arbeid du utfører, desto større er effekten, og den er best blant dem som i utgangspunktet er fysisk inaktive.

Finn ut mer

Les videre for å finne ut mer om hvordan være fysisk aktiv med diabetes type 1 og diabetes type 2. Du finner også treningsvideoer og tips til aktiviteter og treningsøkter.

Pausetrim

Ta deg en pausetrim!

Mye hjemmekontor? Vekk opp kroppen mellom møtene med noen korte men effektive treningsøkter.

Se videoene