Full eller føling?

Det kan være en utfordring å forstå hva som skjer i kroppen når du drikker alkohol, fordi det ikke alltid er like lett å kjenne forskjellen på om du er beruset eller har føling. I tillegg kan alkoholinntak gjøre blodsukkerreguleringen mer utfordrende.

Av Kristin Lundanes Jonvik, Dr. i idrettsernæring og førsteamanuensis ved Bjørknes Høyskole

Foto: Getty Images

Send sidens lenke til en venn

Føling er et annet ord for lavt blodsukker eller hypoglykemi, og når du har føling kan du oppleve å bli sløv og ukonsentrert, aggressiv, søvnig, forvirret, få talevansker og kvalme. Disse symptomene kan lett forveksles med å være beruset. 

De fleste med diabetes type 1 har opplevd føling i varierende alvorlighetsgrad. Lavt blodsukker kan også forekomme hos de med diabetes type 2 som bruker insulin. 

Når du drikker alkohol kan du oppleve store svingninger i blodsukkeret av flere grunner:

  • Alkohol senker blodsukkeret. Grunnen til det er at leveren gjenkjenner alkohol som et stoff som må avgiftes og prioriterer da nedbrytningen av alkohol. Når leveren er opptatt med å ta hånd om alkoholen, vil den ikke ha overskudd til å produsere nok sukker samtidig, og dette kan føre til at blodsukkeret synker. Vurdér derfor om du skal redusere insulindosen noe eller droppe blodsukkersenkende tablett når du skal drikke alkohol.
  • Mange alkoholholdige drikker inneholder også karbohydrater i ulike mengder. Særlig øl og «rusbrus» inneholder mye karbohydrater som vil føre til at blodsukkeret stiger. Men vær obs på at blodsukkeret vil kunne synke raskt igjen etterpå. Tilpass/reduser derfor insulindosen, og følg med på blodsukkeret.
  • Det å være beruset øker risikoen for å bomme eller slurve med insulindosene. Ved for mye insulin vil blodsukkeret synke, men ved for lite insulin vil blodsukkeret stige – og det kan være vanskelig å vite hvordan både alkohol og karbohydratene du har fått i deg allerede har påvirket blodsukkeret.

Hva gjør du når du opplever føling på fest?

Hvis du opplever symptomer på føling på fest må du måle blodsukkeret. Terskelen for føling varierer fra person til person, men et blodsukker på under 4 mmol/L regnes som lavt, og mange opplever symptomer ved 3,5 mmol/L.

Hvis blodsukkeret blir så lavt er det risiko for å få nedsatt bevissthet – da er det viktig at du får i deg sukker veldig raskt! Dette kan være i form av sukkerholdig drikke. Hvis du skulle bli bevisstløs må noen smøre honning, sirup eller noe annet med mye sukker inne i munnen på deg – derfor er det viktig at du har informert de du er sammen med hva de skal gjøre hvis dette skjer. Hvis du ikke våkner raskt etter du har fått sukker, må de du er sammen med ringe 113, for da kan det være snakk om alvorlige forstyrrelser i blodglukosen.

 

Tips når du drikker

Selv om det er risiko forbundet med alkoholinntak, betyr ikke dette at du som har diabetes ikke kan drikke. Men du bør ta noen forholdsregler:

  1. Ikke drikk på tom mage og sørg for å inkludere langsomme karbohydrater i måltidet før du starter å drikke alkohol. Da frigjøres glukose til blodet jevnt, slik at du ikke er avhengig av at leveren må produsere sukker. Dette reduserer risikoen for føling.
  2. Velg former for alkohol med lavt karbohydratinnhold og følg med på mengdene du får i deg (både med tanke på alkohol og karbohydrat). Tørr vin anbefales framfor øl, både på grunn av lavere karbohydratinnhold og fordi man ofte drikker mindre mengder. «Lite» øl inneholder færre karbohydrater enn vanlig øl, og er et bedre valg med tanke på blodsukkerstigning.
  3. Prøv å hold deg til «lykkepromillen» Den finner du ved å drikke sakte, sånn at du har en jevnt stigende rus. Lykkepromillen finner du ofte etter 2-3 glass vin eller små øl som jente eller 3-4 glass vin eller små øl som gutt (lykkepromille.no)
  4. Drikk aldri alkohol alene. Sørg for å informere de du er sammen med om hvilke symptomer du kan ha ved føling og hvordan man kan behandle det. Ha tilgang på sukkerholdig drikke eller følingsmat.
  5. Sjekk blodsukkeret og drikk vann før du legger deg.
  6. Spis noe lett mat med karbohydrat eller bruk litt mindre insulin enn vanlig før du legger deg. Alkohol brytes fortsatt ned etter du har stoppet å drikke. Derfor er det best å spise lett mat som kroppen ikke bruker mye energi på å bryte ned og som inneholder noe karbohydrat. Dette kan være 1-2 brødskiver eller knekkebrød med pålegg eller 1 beger yoghurt med 3 skjeer müsli.
  7. Ved store blodsukkersvingninger, sett en alarm noen timer etter du legger deg for å sjekke blodsukkeret og ha tilgang på sukkerholdig drikke ved sengen.