Diabeteslinjen - stengt i juli

Diabeteslinjen er Diabetesforbundets veiledningstjeneste der du kan stille spørsmål om diabetes. Spørsmålene besvares av en førstelinjetjeneste med erfarne veiledere, eller av et ekspertpanel (annenlinje) bestående av helsepersonell. I tillegg til norsk er det også mulig å få svar på engelsk, tyrkisk, somali og arabisk.

Spør en ekspert

På Diabeteslinjen svarer erfarne veiledere, diabetessykepleier, leger, psykologer, farmasøyt og klinisk ernæringsfysiolog.

Les ditt personlige svar

Hvis spørsmålet ditt er besvart, kan du hente det her (svar innen 1-5 virkedager)

Endokrinolog og professor i indremedisin

Kristian Folkvord Hanssen

Er forsker og har diabetespasienter i poliklinisk behandling på Oslo universitetssykehus, Aker. Var i en årrekke leder, nå medlem, av Diabetesforbundets medisinske fagråd og har i flere år vært Diabeteslinjens fagekspert på diabetes type 1.

Fastlege, spesialist i allmennmedisin

Kristian Furuseth

Fastlege på Solli klinikk, Jessheim. Mangeårig erfaring med behandling av diabetes type 2. Vært Diabeteslinjens fagekspert på type 2 fra starten i 1998. Har foredragsvirksomhet og kliniske studier i samarbeid med farmasøytisk industri.

Veileder somali og arabisk, og sykepleier

Muna Hirsi

Vært veileder på Diabeteslinjen siden 2012. Jobber til daglig som sykepleier. Er opprinnelig fra Somalia, men oppvokst i Kuwait. Kom til Norge i 2003. Ringer tilbake til de som ønsker veiledning på somali eller arabisk.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Siste besvarte spørsmål

  • Næringsdrikker og -pulver egnet for personer med diabetes?

    Hei, vi har en gutt 13 år med diabetes type 1, som skal prøve ut næringsdrikker i forhold til å øke vekt. Hvilke produkter er best i forhold til hans diabetes, og finnes det noe næringspulver som en kan blande inn i mat?

    22.06.2019 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Type mat som kan hindre/medføre utviklinga av diabetes type 2?

    1. Hva slags mat kan føre til at diabetes type 2 utvikler seg? 2. Hva slags mat kan hindre at diabetes type 2 utvikler seg, ev. kan være med på å gjøre en frisk? er det spesielle næringsstoffer (f.eks. e-stoffer) eller produksjonsmåter (hvordan maten er laget/produsert) som kan være spesielt bra eller dårlig? 3. Noen konkrete tips til kosthold og matvarer?

    25.04.2019 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Fårikål uten poteter og blodsukkerpåvirkning?

    Jeg har diabetes 2 og lurer på om fårikål uten poteter påvirker blodsukkeret mitt? Jeg målte blodsukkeret ca. 45 minutter etter at jeg spiste og da var verdien nede i 5.0 mmol/l. Før jeg spiste var det på 7.0 mmol/l. 5 mmol/l er litt lavt så jeg tok meg noe søtt og da gikk det opp til 6 mmol/l og sikkert mer etter hvert (siden jeg målte det for 10 minutter siden).

    06.09.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Gry Anita Lillejordet, Veileder og diabetessykepleier
  • Når er det best å spise frukt?

    Spørsmålet mitt gjelder frukt og når det gjør minst "skade" for en person med diabetes 2. Jeg har pleid å legge inn et fruktmåltid/biter med rå grønnsaker mellom lunsj og middag. For litt siden leste jeg at man heller skulle inkludere/fordele frukten ved måltider. Tanken er å unngå en ekstra glukosestigning som hos meg, som tidligere har lagt inn et lett måltid tidlig ettermiddag. Min diabetes har til nå vært ganske bra regulert uten bruk av insulin. Men jeg strever veldig med å holde vekten, og de siste månedene syns jeg fastende blodsukker bare går feil vei. Takknemlig for svar.

    25.06.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Råd for endring av levevaner?

    Hei! Vil først og fremst takke for at dere har en slik ordning der folk kan stille dere spørsmål, veldig nyttig! Jeg er en 19 år gammel gutt som er 186 cm høy og veier 117 kg. Jeg har påvist forhøyet kolesterol, men bruker ingen medisiner mot verken dette, forhøyet sukker eller høyt blodtrykk, men jeg er ganske engstelig for veien videre. Jeg veier ganske mye og har vært på diett flere ganger, men alltid hatt tilbakefall. Jeg er bekymret over min helse og hva som kan utvikle seg dersom jeg ikke snart endrer livsstilen og kostholdet mitt, men for meg er det ganske vanskelig. Jeg spiser ganske normalt til frokost og middag, men overdriver når det kommer til potetgull, sjokolade og brus. Disse klarer jeg bare ikke slutte å spise, og jeg trenger virkelig noen råd (kanskje noen skremmende råd) slik at jeg forstår hvor ille situasjonen min faktisk er. Vær så snill og hjelp meg.

    17.05.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Gry Anita Lillejordet, Veileder og diabetessykepleier
  • Høyere blodsukker etter trening?

    Jeg er en kvinne på 43 år med BMI 27. Jeg er i risiko for diabetes type 2 med en mor som hadde det og jeg hadde selv svangerskapsdiabetes ved siste svangerskap. Forsøker å spise sunt og trener blant annet hardt to ganger i uka (fotball). Jeg trodde trening skulle få blodsukkeret ned, men har målt mitt til mellom 11-16 ca. 30 min etter (hard)trening. Hva er grunnen til det?

    25.03.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Kristian Furuseth, Fastlege, spesialist i allmennmedisin
  • Honning bedre enn sukker?

    Jeg sitter og ser på opptak av Berit Nordstrøms TV-program Bra godt. Hun anbefaler honning i stedet for raffinert sukker, og at det er dobbelt så søtt som sukker. Hva er Diabetesforbundets syn på honning som erstatning for sukker?

    22.03.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Frokostforslag til matlei kvinne med type 2?

    Hei, jeg er en dame som har hatt diabetes type 2 siden 1992. Jeg har for det meste klart meg veldig bra med fine HbA1c målinger hele tiden. Problemet mitt nå er at jeg er blitt matlei. Strever veldig med frokosten for etter den blir jeg ganske høy i blodsukkeret. Har fått tips om at jeg må kutte ut brødet til frokosten, men hva er da alternativet for meg som også er allergisk mot nøtter og mandler? Kan dere gi meg noen tips?

    15.02.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Stor økning i GI (glykemisk indeks) fra rå til kokt gulrot?

    Jeg leser litt på sidene deres om kosthold. Trenger nok å legge over til et kosthold som passer mer til det som dere anbefaler. Jeg er kjemiingeniør og er litt interessert i hva som gjør forskjellen i GI for grønnsaker. på deres nettside https://www.diabetes.no/kosthold/matvaregrupper/frukt-og-gronnsaker/frukt-bar-og-gronnsaker/ Står det følgende: Det at frukt, bær og grønnsaker er rike på fiber, bidrar til å senke magetømmingshastigheten. Dette gir videre langsommere opptak av karbohydrater fra tarmen og virker dermed dempende på blodsukkerstigningen. Når du koker grønnsaker (spesielt poteter, gulrøtter, kålrot) vil noe av stivelsen i grønnsakene endre seg slik at sukkeret tas raskere opp. Dette fører til at kokte grønnsaker har en større effekt på blodsukkeret ditt enn hva rå grønnsaker har. Ved å se på en matvares glykemiske indeks (GI), ses dette tydelig: rå gulrot har en GI på 16, mens en kokt gulrot har en GI på 58. Jeg stusser litt, på endringene i GI. Stivelse (polysakkarid) skal løse seg opp under koking og gir høyere GI. Gulrøtter skal ha 6.5% karbohydrater og 0.2% stivelse i følge matvaretabellen. Det er litt rart at så lite stivelse skal gi så stor effekt. Jeg søker på nettet, men finner ingen som kan forklare fenomenet. Kan dere hjelpe?

    18.01.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Hvordan få i meg mat ved influensa?

    Jeg har fått influensa, så hard som jeg aldri har hatt det før. Jeg har ikke matlyst og jeg må spise knøttsmå biter ellers kommer det opp igjen. Jeg har målt sukkeret flere ganger om dagen (når jeg har kommet til overflaten) og det har ligget på 6.9-9 mmol/l. HbA1c (langtidsprøven) er vanligvis på 44 mol/mol (6.2 %). Hva kan jeg spise? Helst bare litt, for det er ei mare at jeg ikke er sulten, men pga. diabetes må jeg jo ha mat.

    09.01.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Nina Rye, Veileder