Diabeteslinjen

Diabeteslinjen er Diabetesforbundets veiledningstjeneste der du kan stille spørsmål om diabetes. Spørsmålene besvares av en førstelinjetjeneste med erfarne veiledere, eller av et ekspertpanel (annenlinje) bestående av helsepersonell. I tillegg til norsk er det også mulig å få svar på engelsk, tyrkisk, somali og arabisk.

Spør en ekspert






På Diabeteslinjen svarer erfarne veiledere,
diabetessykepleiere, leger, psykologer,
farmasøyt og klinisk ernæringsfysiolog.

Les ditt personlige svar

Hvis spørsmålet ditt er besvart, kan du hente det her (svar innen 1-5 virkedager)

Psykolog og PhD

Ane Wilhelmsen-Langeland

Jobber ved Institutt for Psykologisk Rådgivning (IPR) og Bjørgvin DPS (Helse Vest). Diabeteslinjens fagekspert på diabetes og psykisk helse fra 2011- besvarer aktuelle netthenvendelser. Hatt diabetes type 1 siden 1991. Medlem av Diabetesforbundets faggruppe for diabetespsykologi.

Apoteker

Anne-Elisabeth Guldseth

Apoteker i Boots apotek Magneten, Levanger. Vært Diabeteslinjens fagekspert siden 2004. Besvarer spørsmål om medikamenter, generisk bytte, bivirkninger, hjelpemidler, rettigheter resept/refusjon og praktiske løsninger og lovverk i fm utenlandsreiser. Har diabetes type 1.

Diabetessykepleier og veileder

Ann-Merethe Mannvik

OSLO

Har jobbet ved Nordlandssykehuset Bodø siden 1998. Diabetessykepleier fra 2011. Lang erfaring fra barneavdeling, men har også jobbet som diabetessykepleier ved medisinsk poliklinikk. Foredragsholder og veileder på Diabeteslinjen siden 2019.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Siste besvarte spørsmål

  • Honning bedre enn sukker?

    Jeg sitter og ser på opptak av Berit Nordstrøms TV-program Bra godt. Hun anbefaler honning i stedet for raffinert sukker, og at det er dobbelt så søtt som sukker. Hva er Diabetesforbundets syn på honning som erstatning for sukker?

    22.03.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Frokostforslag til matlei kvinne med type 2?

    Hei, jeg er en dame som har hatt diabetes type 2 siden 1992. Jeg har for det meste klart meg veldig bra med fine HbA1c målinger hele tiden. Problemet mitt nå er at jeg er blitt matlei. Strever veldig med frokosten for etter den blir jeg ganske høy i blodsukkeret. Har fått tips om at jeg må kutte ut brødet til frokosten, men hva er da alternativet for meg som også er allergisk mot nøtter og mandler? Kan dere gi meg noen tips?

    15.02.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Stor økning i GI (glykemisk indeks) fra rå til kokt gulrot?

    Jeg leser litt på sidene deres om kosthold. Trenger nok å legge over til et kosthold som passer mer til det som dere anbefaler. Jeg er kjemiingeniør og er litt interessert i hva som gjør forskjellen i GI for grønnsaker. på deres nettside https://www.diabetes.no/kosthold/matvaregrupper/frukt-og-gronnsaker/frukt-bar-og-gronnsaker/ Står det følgende: Det at frukt, bær og grønnsaker er rike på fiber, bidrar til å senke magetømmingshastigheten. Dette gir videre langsommere opptak av karbohydrater fra tarmen og virker dermed dempende på blodsukkerstigningen. Når du koker grønnsaker (spesielt poteter, gulrøtter, kålrot) vil noe av stivelsen i grønnsakene endre seg slik at sukkeret tas raskere opp. Dette fører til at kokte grønnsaker har en større effekt på blodsukkeret ditt enn hva rå grønnsaker har. Ved å se på en matvares glykemiske indeks (GI), ses dette tydelig: rå gulrot har en GI på 16, mens en kokt gulrot har en GI på 58. Jeg stusser litt, på endringene i GI. Stivelse (polysakkarid) skal løse seg opp under koking og gir høyere GI. Gulrøtter skal ha 6.5% karbohydrater og 0.2% stivelse i følge matvaretabellen. Det er litt rart at så lite stivelse skal gi så stor effekt. Jeg søker på nettet, men finner ingen som kan forklare fenomenet. Kan dere hjelpe?

    18.01.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Hvordan få i meg mat ved influensa?

    Jeg har fått influensa, så hard som jeg aldri har hatt det før. Jeg har ikke matlyst og jeg må spise knøttsmå biter ellers kommer det opp igjen. Jeg har målt sukkeret flere ganger om dagen (når jeg har kommet til overflaten) og det har ligget på 6.9-9 mmol/l. HbA1c (langtidsprøven) er vanligvis på 44 mol/mol (6.2 %). Hva kan jeg spise? Helst bare litt, for det er ei mare at jeg ikke er sulten, men pga. diabetes må jeg jo ha mat.

    09.01.2018 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Nina Rye, Veileder
  • Hva skjer ved hard trening med blodsukker over 15-20 mmol/l?

    Hva kan skje dersom du trener hardt når blodsukkeret er over 15-20 mmol/l? Væskebalanse? Hjerteflimmer?

    21.11.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Hans-Jacob Bangstad, Professor, spesialist i barnemedisin
  • Vil blodsukkeret stige mindre ved å tilsette sesamfrø og solsikkekjerner?

    Jeg fikk påvist diabetes type 2 tidligere i år, men har ved strengt kosthold (karbohydrater under 75) fått dette under kontroll (5,2). Jeg lurer på å tillate noe mer karbohydrater (ikke sukker) i kostholdet, noe mer brød, potetmos, stekt potet. Det jeg lurer på er: 1.Om jeg tilsetter sesamfrø og/eller solsikkekjerner til denne maten og tygger det godt sammen, vil det redusere belastningen og hindre/redusere risiko for blodsukkerstigning? 2. Er det butikker/nettbutikker som etter deres kjennskap har utvalg av matvarer som passer mine behov.

    29.08.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Er surdeigsbrød velegnet for meg med diabetes?

    Surdeigsbrød skal jo være bra, men kan dette brukes ubegrenset? Jeg spiste dette i påsken og følte at dette var både godt og bra. Er speltmel OK å bruke?

    18.04.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Er det bra for blodsukkeret å bake brød med havre?

    Jeg baker i dag brød av havre, er dette godt for blodsukkeret?

    01.03.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Er havregrøt bra for blodsukkeret eller ikke?

    Jeg har fått diabetes 2. Når jeg leser om havregrøt og hvordan dette påvirker blodsukkeret, blir jeg forvirret. Jeg leser enkelte plasser at det er veldig sunt og reduserer kolesterol og blodsukker. Andre plasser at det ikke gjør det. Jeg spiser havregrøt to til tre ganger i uken og da med kanel, jordbær og blåbær. Kan dere gi meg et råd om dette hjelper på å redusere blodsukkeret eller har motsatt virkning?

    09.02.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Toft, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Hvorfor høyere blodsukker etter styrketrening ved diabetes type 2?

    Jeg er en mann på 41 år som fikk diabetes type 2 i fjor. Jeg har holdt på med styrketrening i 3-4 uker. Blodsukkeret, både fastende og ikke fastende, har økt i forhold til da jeg bare spiste sunt og gikk turer. Hva skyldes dette? Skal jeg slutte med styrketrening? Jeg trener tungt med få repetisjoner. Løper i 10 min som oppvarming, og sykling i 30 min til slutt.

    07.01.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Kristian Furuseth, Fastlege, spesialist i allmennmedisin