Tips til vektnedgang?

Kost/fysisk aktivitet

Besvart: 30.10.2019

Spørsmål:

Hei
Jeg har en diabetes LADA. Sliter med stor vektoppgang, ca. 20 kg på et år. Dette kom da jeg startet med insulinbehandling.

Har dere tips på opplegg/firma eller lignende der en kan få veiledning eller kostprogram? Jeg bor i Stavanger.

Sliter en del med føling ved trening og finner ikke helt ut av dette selv ...

Svar:

Hei!
Dessverre er jeg ikke så godt kjent i Stavangerområdet og tilbudet der, men jeg tipper at sykehuset har et tilbud rettet mot enten overvektige eller personer med diabetes med tanke på oppfølging av vektreduksjon/blodsukker. Ta kontakt med din fastlege for informasjon om dette og ev. henvisning til spesialisthelsetjenesten. Eventuelt kan du forhøre deg om din bydel/Stavanger har Frisklivssentral som ofte kan tilby oppfølging av kost. Alternativt finnes det klinisk ernæringsfysiologer som kan tilby oppfølging over nett, bl.a. Smakfull helse (www.smakfullhelse.no) . Ta gjerne kontakt der for kostplan og oppfølging.

Legger ved noen råd for vektnedgang ved diabetes og råd ved trening som en start.

Enkle kostråd for vektnedgang og for å holde vekten:

Du oppnår et bedre måltidsmønster og en bedre appetittkontroll dersom du fordeler det daglige matinntaket over fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider. Du vil føle deg mer opplagt, og det blir lettere å oppnå en god vektkontroll. Når du hopper over et måltid, f.eks. frokost, blir du mer sulten til neste måltid. Da er det lettere å overspise eller å velge feil mat.

Noen hovedregler for et sunt kosthold
- Drikk vann når du er tørst
- Spis mindre sukker og salt
- Spis mer grønnsaker, rotfrukter, belgfrukter, linser og nøtter
- Spis mindre opplaget/bearbeidet kjøtt. Spis heller fisk, kylling, kalkun og rent kjøtt.
- Spis mer grovt brød
- Spis magre melkeprodukter
- Ingen dag uten frukt og/eller bær (maks 2 porsjoner grunnet høyt innhold av fruktsukker. Unngå banan, druer, mango)
- Erstatt smør og harde margariner med rapsolje og myk margarin

Brødmåltidene
- Velg grovt brød og knekkebrød, helst med mer enn 75 % sammalt mel
- Gode påleggsalternativer er fiskepålegg, kalverull, kokt skinke, halvfet ost (16%), mager ost (7%), mager smøreost (7%), gammelost, pultost, lettsyltetøy uten tilsatt sukker, peanøttsmør, egg, avokado, frukt og grønnsaker.
- Pynt brødskivene med frukt og grønnsaker

Middagsmat
- Bruk rikelig med grønnsaker (1/2 av tallerken)
- Bruk fisk, hvitt kjøtt, bønner, linser, erter og rent rødt kjøtt i stedet for blandings- og ferdigprodukter (1/4 av tallerken)
- Bruk naturris, fullkornspasta, potet og grovt brød som tilbehør (maksimalt 1/4 av tallerken)
- Bruk gjerne rapsolje eller flytende plantemargarin i matlagingen, men begrens det til 1 ss per porsjon
- Velg helst magre eller klare sauser i stedet for fløte- og smørbaserte og begrens det til 1 ss per porsjon

Frukt og grønnsaker
- Spis to porsjoner frukt og minst tre porsjoner grønnsaker daglig
- Spis gjerne bladgrønnsaker, blomster- standgrønnsaker, gulrøtter og sitrusfrukter
- Unngå frukt- og grønnsaksjuice grunnet høyt sukkerinnhold
- En porsjon er definert som:
? 1 middels stor frukt
? 150 gram kokte/rå grønnsaker
? 1 porsjonsbolle med blandet salat
? 1-2 dl bær

Væske/drikke
- Drikk helst vann som tørstedrikk, men sukkerfri saft og brus kan brukes i moderate mengder
- Begrens inntaket av melk til maks 2 glass per dag
- Unngå juice
- Alkohol bør brukes med forsiktighet, særlig søte viner, likør og øl.

Dessert/kaker/snacks/bakverk
- Velg små porsjoner og begrens så mye som mulig

Søtningsstoffer som kan brukes
- Sukrin, cyklamat, stevia, aspartam, sakkarin og acesulfam K - gir ikke blodsukkerstigning
- Sorbitol, xylitol, mannitol og maltitol - gir blodsukkerstigning

Link til tidligere besvart spørsmål ang. trening ved diabetes (dog type 1): http://bit.ly/2Pvvkbl

Håper dette er til hjelp!

Besvart av:

Klinisk ernæringsfysiolog

Klinisk ernæringsfysiolog, Diabeteslinjen