Lettere i toppen når du bruker kroppen!

Vil du komme i gang med trening, men føler du aldri har tid? Da kan disse kjappe treningsvideoene hjelpe! Med oss på laget har vi treningsekspert og motivator Yngvar Andersen, så her er det ingen grunn til å nøle!

Trim er ikke bare bra for kroppen! Endorfiner i hjernen bidrar nemlig til å snu negative tankemønstre slik at du blir gladere. Fysisk aktivitet hjelper deg også med hukommelse, konsentrasjon, søvn og stresshåndtering. Det er ikke så mye som skal til!

Her finner du en serie korte trimvideoer som enkelt lar deg snike inn noen øvelser rett ut av godstolen. Ta deg en økt under reklameinnslagene på TV  du vil raskt merke fremgang fra den ene «Jakten på kjærligheten» til det neste! Trimøkta og pausetrimmen kan gjøres hvor som helst og når som helst.

Vi garanterer at du blir lettere i toppen når du bruker kroppen! 

Filmene er laget av Diabetesforbundet i samarbeid med Nittedal kommune. Vil du være med og markere Verdens aktivitetsdag 10. mai? Les mer her.

Jeg er 100% sikker på at vi alltid får det litt bedre av å trene!
Yngvar Andersen, treningsmotivator

Tren med Yngvar! 10 minutters program


Treningsmotivator Yngvar Andersen har fått med seg Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet, på enkel og glad trim hjemme i stua.

Bjørnar er 64 år og har hatt diabetes type 1 siden han var 17 år. Han vet derfor godt hvor bra fysisk aktivitet er for blodsukkeret:

– Å bli litt sliten er bra for både kropp og sinn. Ikke nok med at blodsukkeret blir bedre, men jeg blir gladere og får mer overskudd, sier han.

Med dette programmet har du i løpet av 10 minutter fått en god og effektiv styrkeøkt. Velg det nivået som passer best for deg – nivå 1 som byr på lett belastning, eller nivå 2 for deg som vil ha middels belastning. 

Bli med på pausetrim!

Vekk kroppen med Yngvar
Denne pausetrimmen vekker kroppen når du trenger en restart etter all stillesittingen. Det er ikke så mye som skal til – sett av noen minutter i løpet av dagen for å få kroppen på «plass igjen».

 

Rolig pausetrim
En rolig pausetrim på 1,5 minutt, med enkle øvelser for overkroppen, der du åpner opp i brystkassa og får strekt ut i armene. Her finnes det både sittende og stående varianter av øvelsene  følg den som passer best for deg.

 

Energisk pausetrim
Bruk 4 minutter til å få litt puls og energi. Vi starter rolig med bevegelighetsøvelser for overkroppen. Etter hvert blir låten mer energisk der du får opp pulsen med både knebøy og løping på stedet. Denne filmen passer også som oppvarming til styrkeøkten. Her finnes det både sittende og stående varianter av øvelsene  følg den som passer best for deg.

Lettere i toppen når du bruker kroppen!

Trim er god medisin som gir:

  • Bedre livskvalitet
  • Bedre læring
  • Bedre konsentrasjon
  • Bedre hukommelse
  • Forebygger demens
  • Bedre humør
  • Bedre stresshåndtering
  • Bedre søvn
  • Demper angst
  • Forebygger depresjon

Visste du at...

  • Vi bruker drøyt 60% av vår våkne tid til stillesitting – og det er påvist at menn sitter mer enn kvinner. Objektive målinger viser at norske menn mellom 20 og 50 år beveger seg mindre enn amerikanske menn i samme aldersgruppe.
  • De fleste av oss tror vi i Norge er blant de beste i klassen når det gjelder å være i aktivitet. Dessverre stemmer ikke dette. Nordmenn er blant de minst aktive i Europa. En undersøkelse hvor man sammenlignet aktivitetsnivået blant voksne i 14 europeiske land, viser at det bare er innbyggerne i Belgia som beveger seg mindre enn oss. 
  • Stillesitting kan føre med seg dårlig kroppsholdning som igjen vil skape muskelspenninger i skuldre og nakke. Musklene i nakken vil jobbe i helspenn for å holde kroppen oppreist. Det kan forårsake både hodepine og anspente muskler i skuldre og nakke.