Spør oss

Sentralbord

Medlemsservice eller generelle henvendelser.

Hverdager 9 - 15
Hverdager 9 - 15

Diabeteslinjen

Har du spørsmål om diabetes? Få svar fra erfarne veiledere og helsepersonell, helt gratis.

Man-tor kl 10 - 14
Man-tor kl 10 - 14
Svartid 1 - 5 dager

Rett på assistent i barneskolen?

Besvart: 20.06.2023 Rettigheter

Spørsmål:

Jeg kjenner til et barn med diabetes 1 som går på barneskolen. Noen av lærerne på skolen har vært på sykehuset for å få opplæring i håndteringen av diabetesen. Barnet har pumpe og CGM, så både foreldre og lærere kan enkelt følge med på blodsukkeret.

Problemet er at blodsukkeret er veldig ustabilt, og læreren har ikke «tid» til å følge dette opp skikkelig. Dette fører til at barnet i lengre perioder kan ha f.eks. blodsukker på 19 mmol/l uten at det blir gjort tiltak, og motsatt har det gått ned i 2,2 mmol/l etter å ha sunket gradvis over tid (med nok tid til å ta grep før det ble så lavt).

Mitt spørsmål burde like gjerne gått til barnets skole, men jeg ønsker å høre hva dere tenker om dette? Burde ikke dette barnet hatt egen assistent, så lenge blodsukkeret svinger såpass mye, og læreren ikke anledning til å håndtere dette? Det virker som om foreldrene ikke blir tatt helt seriøst? Håper dere har noen gode råd, på forhånd takk for svar.

Svar:

Hei,
Vi får mange spørsmål om assistanse i grunnskolen, og dette er dessverre ikke direkte regulert i lovverket. Barn med diabetes har for eksempel ikke automatisk krav på en assistent. I mange tilfeller blir skolen og foreldrene likevel enige om at barnet skal få et slikt tilbud. Skolen er derimot rettslig forpliktet til å tilrettelegge slik at alle kan gå på skolen og for å lære. Et barn med diabetes som har blodsukker på f.eks. 2,2 mmol/l og 19 mmol/l har ikke forutsetningene for å konsentrere seg og få med seg det som læres bort, og derfor må skolehverdagen løses så dette unngås mest mulig.
Løsningen for mange barn med diabetes type 1 blir derfor ofte tett oppfølging fra assistent i skolehverdagen, for at barnet skal ha en trygg skolehverdag og få den opplæringen de har krav på. Dette står tydelig i Opplæringsloven § 9a. Det innebærer at skolen skal tilrettelegge for en trygg skolehverdag for barnet.

Akkurat hvordan tilretteleggingen skal skje, er ikke definert i lovverket. Det vil avhenge av det enkelte barns behov for hjelp. Her er det viktig at familien og skolen har en god og åpen dialog om hvordan løse skolehverdagen til barnets beste. Ofte vil dette også endre seg ettersom barnet blir eldre og kan ta mer ansvar for sykdommen selv.

Kanskje trenger barnet mer tid ved måltider, ekstra pauser, fritak fra gym når blodsukkeret er ustabilt, eller annet.
Dette er altså skolen rettslig forpliktet til er å tilrettelegge. Det innebærer at dere kan be skolen om å tilrettelegge for en trygg skolehverdag både for barnet, foreldre og de ansatte som følger opp barnet. Barn med diabetes har ulike behov, og hver enkelt bør derfor diskutere behovene med diabeteslegen på sykehuset. Basert på dokumentasjon fra legen, bør pårørende gå i dialog med skolen for å samarbeide om best mulig løsning for barnet.

Her er mer info:
https://bit.ly/3G3M6YJ
https://bit.ly/3zkmTFo

Webinar: Hjem, skole og diabetes: Hva er x-faktoren for godt samarbeid? https://bit.ly/42LyvgZ

Dersom det ikke fører fram så bør det klages til statsforvalteren. Dersom det kommer til det punktet, vil jeg anbefale pårørende å ta kontakt med FFOs Rettighetssenter for gratis juridisk veiledning: https://www.ffo.no/rettighetssenteret/ TLF: 23 90 51 55

Lykke til!

Besvart av:

Gry Anita  Lillejordet

Diabetessykepleier og koordinator

Diabetessykepleier og koordinator , Diabeteslinjen