Vitamin D (kalsiferol)

Vitamin D er et fettløselig vitamin som er nødvendig for å bygge seg et sterkt skjelett. Vitaminet sikrer nok opptak av kalsium fra tarmen. Tilstrekkelig med vitamin D fra barndommen av, har betydning for å unngå beinskjørhet i senere alder.

Foto: Getty images

Send sidens lenke til en venn

Vitamin D dannes i huden når vi utsettes for sollys. På våre nordlige breddegrader skjer denne dannelsen kun i månedene april/mai-september, slik at i løpet av resten av året er kosten den viktigste kilden til vitaminet. Matvarer som inneholder vitamin D er fet fisk, fiskerogn, fiskelever, egg og tran. I Norge har også margarin, smør og ekstra lettmelk fått tilsatt vitamin D. Vitamin D-behovet via kosten er økt ved høyere alder, på grunn av lavere egenproduksjon av vitamin D i huden. Samtidig er eldre som regel mindre utendørs, hvor de i tillegg ofte kler seg bedre, og dermed får mindre hud utsatt for sol. Matinntaket blir også ofte lavere med alderen, slik at det er viktig å spise vitamin D-rike matvarer for å få dekket behovet.

Hvordan får vi i oss nok D-vitamin?

  • være utendørs regelmessig, vår til høst
  • spise fisk to til tre ganger i uken, både fet og mager, ev. ta tran om dette ikke oppnås
  • drikke og spise D-vitaminberiket melk og margarin

D-vitamin lagres i kroppen, og det som dannes av solen kan dekke en del av behovet utover i vinterhalvåret.

Anbefalt inntak (per 07.03.18):

  • Barn 6-23 måneder: 10 mikrogram/dag
  • Barn over 2 år og voksne: 10 mikrogram/dag
  • Gravide og ammende: 10 mikrogram
  • Personer over 75 år: 20 mikrogram/dag

Hvor mye vitamin D får jeg ved å spise:

  • 100 g laksefilet: 10 mikrogram
  • 1 ss tran: 24 mikrogram
  • 2 trankapsler: 5,5 mikrogram
  • 1 egg: 2,5 mikrogram (vitaminet finnes i eggeplommen)
  • 1 dl ekstra lettmelk: 0,4 mikrogram (1 glass a`2,5 dl gir da 1 mikrogram)
  • 100 g margarin (Soft Flora Lett): 10 mikrogram

 


Kilder: