Kritisk til markedsføringen av Coca-Cola life

– Å referere til «naturlig» og» bedre» i markedsføringen av Coca-Cola life mener vi er et overtramp, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Av Turid Gjerde Spilling

Foto: Tea Kristiansen

Send sidens lenke til en venn

Vanlig Coca-Cola har 53 gram sukker per liter, mens Coca-Cola life har 34 gram - tilsvarende 13 sukkerbiter i en halvliters-flaske.

Gunstein Instefjord er fagdirektør for produktsikkerhet, mat og handel i Forbrukerrådet, og mener Mattilsynet bør se nærmere på markedsføringen av denne nye Cola-Cola-varianten.

 

«Naturlig» produkt

Foto: Kjell Håkon Larsen

I januar i år kom Coca-Cola life på markedet i Norge. I en pressemelding fra Coca-Cola Life heter det at denne nye varianten har 35 prosent færre kalorier, og er søtet med ingredienser fra naturlige kilder – sukker og stevia-ekstrakt.

Foreløpig selges Coca-Cola life kun hos Narvesen og Statoil, men kommer i dagligvarehandelen i uke åtte.

«Søt fra naturens kilder» og «færre kalorier» er slagord som blir brukt i markedsføringen. I tillegg vil forbrukerne kunne lese om produktet på hjemmesiden til et av utsalgsstedene at «Coca-Cola life inneholder 33 prosent færre kalorier enn Coca-Cola regular og er søtet med det naturlige søtningsstoffet Stevia. Søtningsstoffet inneholder verken kalorier eller karbohydrater».

Fagdirektøren i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord mener dette er uheldig.

– Den massive markedsføringen vil helt klart kunne føre til at flere som ikke vanligvis velger brus, begynner å gjøre det, sier han og viser samtidig til reklamene som sier at «Kjøp nyheten – få originalen».                                                                                                      

– Mersalg som «få en gratis når du kjøper en», er en form for oppfordring til overkonsum og ifølge retningslinjer for markedsføring av mat og drikke til barn ikke en form for markedsføring som bransjen bør legge seg på.vanligvis velger brus, begynner å gjøre det, sier han og viser samtidig til reklamene som sier at «Kjøp nyheten – få originalen».                                                             

 

Villedende og helseskadelig

– Dette er en veldig uheldig sammenblanding av en appell til folks ønske om at noe skal være naturlig og pushing av et fundamentalt sett usunt produkt. Den nye colaen lurer mer sukker i folk, sa Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet til dagbladet.no tidligere denne uken.

– Sju prosent sukker er altfor mye. Selv om sukkerinnholdet er redusert, bidrar den fremdeles med fetende energi som kommer på toppen av alt annet, mente Svihus.

Generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot, mener fokuset på «et naturlig» produkt er villedende.

– Denne typen markedsføring kan være direkte farlig for personer med diabetes, fordi man lett vil kunne få i seg store mengder sukker uten selv å være klar over det.

Allgot er kritisk til måten produktet blir pakket inn på, og presentert som et sunnere alternativ til vanlig Cola.

– For personer med diabetes er ikke Coca-Cola life noe alternativ. Dersom folk nå bytter ut Coca-Cola Light eller Zero med denne nye varianten, er det veldig negativt, sier Allgot.

 

Les mer om stevia her.