Diabeteslinjen

Diabeteslinjen er Diabetesforbundets veiledningstjeneste der du kan stille spørsmål om diabetes. Spørsmålene besvares av en førstelinjetjeneste med erfarne veiledere, eller av et ekspertpanel (annenlinje) bestående av helsepersonell. I tillegg til norsk er det også mulig å få svar på engelsk, urdu, punjabi, tyrkisk, somali og arabisk.

Spør en ekspert

På Diabeteslinjen svarer erfarne veiledere, diabetessykepleier, leger, psykologer, farmasøyt og klinisk ernæringsfysiolog.

Les ditt personlige svar

Hvis spørsmålet ditt er besvart, kan du hente det her (svar innen 1-5 virkedager)

Apoteker

Anne-Elisabeth Guldseth

Apoteker i Boots apotek Magneten, Levanger. Vært Diabeteslinjens fagekspert siden 2004. Besvarer spørsmål om medikamenter, generisk bytte, bivirkninger, hjelpemidler, rettigheter resept/refusjon og praktiske løsninger og lovverk i fm utenlandsreiser. Har diabetes type 1.

Klinisk ernæringsfysiolog

Christine Sande

Jobber ved Lovisenberg Diakonale sykehus, Oslo. Vært Diabeteslinjens fagekspert siden 2014. Hun har vært med på å utvikle Diabetesforbundet kostholdsider på nett diabetes.no/kosthold.

Veileder

Frida Pettersen

Vært veileder på Diabeteslinjen siden 2012. Tidligere jobbet som lege-/helsesekretær og rådgiver innen helseforsikring.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Siste besvarte spørsmål

  • Vil blodsukkeret stige mindre ved å tilsette sesamfrø og solsikkekjerner?

    Jeg fikk påvist diabetes type 2 tidligere i år, men har ved strengt kosthold (karbohydrater under 75) fått dette under kontroll (5,2). Jeg lurer på å tillate noe mer karbohydrater (ikke sukker) i kostholdet, noe mer brød, potetmos, stekt potet. Det jeg lurer på er: 1.Om jeg tilsetter sesamfrø og/eller solsikkekjerner til denne maten og tygger det godt sammen, vil det redusere belastningen og hindre/redusere risiko for blodsukkerstigning? 2. Er det butikker/nettbutikker som etter deres kjennskap har utvalg av matvarer som passer mine behov.

    29.08.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Er surdeigsbrød velegnet for meg med diabetes?

    Surdeigsbrød skal jo være bra, men kan dette brukes ubegrenset? Jeg spiste dette i påsken og følte at dette var både godt og bra. Er speltmel OK å bruke?

    18.04.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Er det bra for blodsukkeret å bake brød med havre?

    Jeg baker i dag brød av havre, er dette godt for blodsukkeret?

    01.03.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Er havregrøt bra for blodsukkeret eller ikke?

    Jeg har fått diabetes 2. Når jeg leser om havregrøt og hvordan dette påvirker blodsukkeret, blir jeg forvirret. Jeg leser enkelte plasser at det er veldig sunt og reduserer kolesterol og blodsukker. Andre plasser at det ikke gjør det. Jeg spiser havregrøt to til tre ganger i uken og da med kanel, jordbær og blåbær. Kan dere gi meg et råd om dette hjelper på å redusere blodsukkeret eller har motsatt virkning?

    09.02.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Hvorfor høyere blodsukker etter styrketrening ved diabetes type 2?

    Jeg er en mann på 41 år som fikk diabetes type 2 i fjor. Jeg har holdt på med styrketrening i 3-4 uker. Blodsukkeret, både fastende og ikke fastende, har økt i forhold til da jeg bare spiste sunt og gikk turer. Hva skyldes dette? Skal jeg slutte med styrketrening? Jeg trener tungt med få repetisjoner. Løper i 10 min som oppvarming, og sykling i 30 min til slutt.

    07.01.2017 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Kristian Furuseth, Fastlege, spesialist i allmennmedisin
  • Innhold av fett og karbohydrater i matvarer for en med diabetes?

    Når eg skal kjøpe mat i dagligvarebutikken og ser på næringsindhold per 100g, kor mange gram Fett, Karbohydrat og sukkerarter må ein med diabetes holder seg under. Står det ei matliste på nettet om ka matvarer eg kan kjøpe i matbutikkene, det ville vært til stor hjelp for meg.

    16.10.2016 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Hva bør jeg spise etter en god treningsøkt?

    Jeg er en mann på 26 år som har diabetes type 1. Har nå tatt opp styrketrening fordi jeg ønsker å gå litt opp i vekt. Så spørsmålet mitt er egentlig hva jeg burde/kan spise etter en god treningsøkt? Lurer på dette fordi folk sier jo at karbohydrater er det som skal til for å bygge muskler/øke kroppsmassen.

    01.08.2016 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Når er brødet grovt nok?

    Syns det er vanskelig å vite om brødet er bra nok: 35% sammalt mel av hvete og rug, 18% havre, 9% havrekli, 0,90g sukkerarter av 100g, spor av nøtter, melk og sesamfrø. Grovhet: 100%. Det heter havrebrød.

    01.05.2016 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Påvirker stivelse blodsukkeret?

    Jeg er en kvinne på 79 år med kostregulert diabetes type 2. Nå har jeg fått polymyalgi og må gå på kortisonpreparat. Jeg ligger derfor for høyt i HbA1c (langtidsprøve), og må begynne å være enda nøyere. Er det bedre med matvarer som er oppgitt med mest stivelse og lavt innhold av mono- og disakkarider? F.eks. poteter? Påvirker stivelsen blodsukkeret?

    22.04.2016 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog
  • Kostråd for å redusere kolesterol og unngå høyere blodsukker?

    Jeg er blitt litt engstelig av meg fordi det er så mye jeg må være forsiktig med nå som det er blitt målt høye kolesterolverdier (i tillegg til høyt blodsukker etter karbohydratrike måltider, for eksempel pizza, som jeg er vant til å takle.) Jeg har levd på en slags Atkins-lignende diett i flere år og har vel spist litt for mye egg, kylling og mettet fett. Ingen frukt, men avokado, bær, bønner, linser, proteinpulver (av ert, ris), sjelden kjøtt, litt fisk. Da er langtidsblodsukkeret alltid bra (maksimum 5.2 %). Men ellers ikke! Jeg har ikke tatt glukosebelastningstest. I det siste tar jeg CapsiMax (hvit hagebønne) og spiser havregrøt om morgenen, som erstatning for egg. Lange dager på kontoret medfører imidlertid Atkins-barer og nøtter. Altså endel fett. Jeg har normal BMI (ca 23), og liv-hofte-ratio så vidt innenfor lav risiko. Totalkolesterolet er bedret siden første måling (6.7 nå 5.5). Ellers er alt normalt på en vanlig legesjekk (B12, D-vitamin, blodtrykk etc.). Kan dere gi meg råd i forhold til denne problemstillingen? Er det trygt å bruke CapsiMax (fra Vita)? Blokkerer det mesteparten av karbohydratene? Hva kan man ellers spise til frokost - og hva med noe lettvint på kontoret? Jeg trener litt og går turer, men det burde nok vært mer. Føler at det er VELDIG MYE å passe på mht. hva jeg kan spise og ikke. Tar tran, kalsium, Floradix, vitamin/mineral-tilskudd.

    09.03.2016 Kost/fysisk aktivitet
    Besvart av Christine Sande, Klinisk ernæringsfysiolog