Tips til mat som gir langsom blodsukkerstigning ved irritabel tarm?

Kost/fysisk aktivitet

Besvart: 08.01.2020

Spørsmål:

Da jeg fikk diabetes type 1 begynte jeg å spise sunnere og bruker alltid grovt brød og knekkebrød. Dette har ført til at jeg har fått irritabel tarm! Jeg må unngå det meste av det jeg spiser og iallefall grovbrød og mye fiber. Problemet mitt er: hva skal jeg spise nå som gir langsom blodsukkerstigning? Særlig om kvelden og natta blir det vanskelig hvis jeg er for lav, hva kan jeg spise og som holder lenge? Og når jeg er på farta, noe jeg ofte er. Før hadde jeg brødskiver og knekkebrød i veska, hva skal jeg ha liggende i veska nå?

Svar:

Hei!

Nå vet jeg ikke hvordan kostholdet ditt var tidligere, men det som er viktig når man skal begynne å spise grovere er at man gjør det gradvis slik at tarmen vender seg til den økte fibermengden. Om ikke kan det bli litt "trøbbel i systemet" og oppleves som IBS. Dette kan dog tilpasses og bli bedre om du finner en fin balanse på inntaket. Om du har økt for raskt med inntaket så kan det i første omgang hjelpe å trappe noe ned på fibermengden, for så å øke det gradvis. Det er også svært viktig å drikke nok væske med økt fiberinntak, for å unngå forstoppelse med mulig mye luftdannelse.

Det er litt vanskelig å gi deg konkrete råd når jeg ikke vet mer om hva du spiser eller hvordan dine matvaner er. Jeg vet heller ikke hvilke symptomer du opplever mtp din IBS, om det er forstoppelse, løs mage, smerter, oppblåsthet, luft, kvalme e.l.
Kostrådene vil variere med tanke på dette.
Ved irritabel tarm er det også flere ting man må tenke på enn akkurat hva man spiser:
- unngå store måltider
- spise mindre av gangen, men hyppigere (slik at man ikke blir veldig sulten og må spise store måltider)
- spise i rolige omgivelser og ikke stresse rundt maten
- være forsiktig med alkohol, kaffe og mye sukkererstatninger (sukkerfri brus/saft f.eks.)
- være forsiktig med kullsyre
- unngå å bruke mye av sukkerfrie produkter som tyggis og pastiller (Läkerol)
- ha jevn måltidsrytme, forsøke å beholde denne også i helg - magen kan raskt reagere på endringer i rutine
- forsøke geldannende fibertilskudd (Visiblin, Fiberhusk e.l.) på daglig basis over en periode
- drikke nok væske!
- benytte syrnede melkeprodukter ifa yoghurt og/eller biola

Fiber bør du inkludere i kosten din, og det er avhengig av dine symptomer mulig å tilpasse mengde eller type fiber slik at du ikke er altfor plaget. Du trenger ikke å kutte ut alle matvarer som inneholder fiber, men innta noe grovbrød eller benytte mellomgrove varianter. Ikke tenk alt eller ingenting, men prøv deg frem. Som sagt, uten å vite dine spesifikke symptomer er det vanskelig å gi råd, men på generelt grunnlag er det noen tips.

Kveld:
Lag deg havregrøt med kuttede nøtter/frø til kvelds som et måltid som vil vare lenger gjennom natten.
Det er forskjell på å spise loff og helt grovt brød, finn deg en mellomting som du føler du tåler. Ha tynne skiver av brødskiven og ha fettrikt og proteinrikt pålegg på skivene - da får du en langsommere blodsukkerstigning som også holder lenger.

Som tips til ting å ha i veska er f.eks. nøtter veldig fint. Det kan du kombinere med ulike ting: nøtteblandinger, yoghurt med nøtteblanding/havregrøt, nøtter + litt mørk sjokolade, oppskårede grønnsaker osv. mellomgrovt knekkebrød med fettholdig/proteinholdig pålegg o.l.

Masse lykke til!

Besvart av:

Klinisk ernæringsfysiolog

Klinisk ernæringsfysiolog, Diabeteslinjen