Hvilke frukt/grønnsaker anbefales å knaskes gjennom dagen?

Kost/fysisk aktivitet

Besvart: 10.06.2020

Spørsmål:

Hei,
Jeg leser at blåbær er bra, men er det like bra med de som er hvite inni, som kalles hagebær?

Er det noen annen frukt/grønnsak som er bra og som kan knaskes på gjennom dagen? Gulrot eller bringebær for eksempel?

Svar:

Hei, og takk for spørsmål!

Bruk gjerne kostholdssidene på diabetes.no til å lese fine artikler om ting mange lurer på om kost og diabetes.

Til ditt spørsmål om bær:
De norske skogsblåbærene som er blå helt gjennom har et noe høyere antioksidantinnhold enn hageblåbærene. De er dog begge typer sunne og kan inkluderes i et diabetesvennlig kosthold. Så bruk gjerne både vanlig skogsblåbær og hageblåbær.

Generelt inneholder grønnsaker og bær mindre karbohydrater enn frukt, men det er plass til alt i et balansert kosthold. Det som er viktig å tenke på er at i alle måltider bør man inkludere noe fett og protein, og ikke bare spise karbohydratrike matvarer (som f.eks. frukt/bær/grønnsaker). Årsaken til dette er at innhold av fett og protein i et måltid gjør at fordøyelsen går noe tregere og man opplever å få en lavere blodsukkerstigning enn om man inntar kun karbohydrater i et måltid. Inkluder derfor gjerne litt nøtter, usøtet yoghurt, havregryn e.l. sammen med fruktmåltidet.

Lykke til!

Besvart av:

Klinisk ernæringsfysiolog

Klinisk ernæringsfysiolog, Diabeteslinjen