Jeg har noen spørsmål om karbohydrater

Kost/fysisk aktivitet

Besvart: 28.08.2020

Spørsmål:

Hei
1. Jeg bruker natreen sukker. Der står det 88 gram karbohydrater. Jeg lurer om det gir høyere blodsukker?

2. Er det forskjell på karbohydrater, raske og langsomme?

3. Jeg synes det er vanskelig og vite hva som er bra og ikke bra når det kommer til karbohydrater. Hvor mye karbohydrater kan jeg spise før det regnes som mye?

Svar:

Hei!

1. Natreen strøsukker inneholder 98 g karbohydrat/100 g. Det er maltodekstrin som er kilden til karbohydrater i dette produktet, og fungerer her som "fyllstoffet". Søtningssmaken kommer fra cyklamat og sakkarin. Fyllstoffet er altså tilstede for å gi produktet "konsistens" (at det kommer i pulver/strøform i stedet for flytende form f.eks.). Maltodekstrin er dog såpass lett at ved å bruke det i normale mengder (1 ts-2 ss f.eks.) så vil vekten av produktet være såpass lav at det ikke bidrar med noe særlig karbohydrater, og således ikke påvirker blodsukkeret ditt.

For at du skal få en økning i blodsukkeret må du spise en viss mengde karbohydrater. F.eks. inneholder 1 ss vanlig sukker (15 g) = ca 15 g karbohydrater. 1 ss Natreen strø (1 g) = 1 g karbohydrater = ubetydelig (ingen) påvirkning på blodsukkeret.

Så ja, produktet inneholder en høy andel karbohydrater - men fordi produktet er så lett, får du i deg lite karbohydrater totalt sett og dermed også liten/ingen påvirkning på blodsukkeret.

2. Ja, det er forskjell på karbohydrater. Vi skiller de gjerne i 2 hovedkategorier: raske/fine karbohydrater eller langsomme/grove karbohydrater. Man har denne forskjellen på karbohydrater fordi de påvirker blodsukkeret ulikt.
Hovedforskjellen mellom de ulike karbohydratene er innholdet av fiber. De "raske" karbohydratene er karbohydratrike matvarer som inneholder lite eller ingen fiber - og således får blodsukkeret ditt til å stige raskt. De "langsomme" karbohydratene er karbohydratrike matvarer som inneholder en del fiber, hvor tilstedeværelse av fiber gjør fordøyelsen av matvaren langsommere, slik at blodsukkeret ditt får en langsommere og lavere stigning. Et annet ord for langsomme karbohydrater er "grovkarbo". Tenk at du bør bruke grovbrød, fullkornsknekkebrød, fullkornsris, fullkornspasta o.l. i stedet for loff/kneipp, lyse knekkebrød, vanlig hvit ris og vanlig pasta, for å få fordelen av fiberet på blodsukkeret ditt. Andre kilder til fiber er frukt, grønnsaker, belgvekster (bønner, linser, erter), nøtter og frø.

Se her for mer informasjon:
https://www.diabetes.no/kosthold/hva-inneholder-maten/karbohydrater/karbohydrater/

https://www.diabetes.no/kosthold/maltid-og-mat/maltid/

3. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er mye karbohydrater eller hva som er "høyt innhold av karbohydrater", da det kommer helt an på hva det er snakk om, og om produktet inneholder fiber eller ikke. Det er f.eks. mye mer karbohydrater i grovbrød enn i egg, men det betyr ikke at man bare bør spise egg eller ikke spise grovbrød. Det du bør tenke på er at når du spiser matvarer som inneholder mye karbohydrater, så bør du spise disse sammen med matvarer som gir deg protein og fett, samt å velge "grovkarbo" (langsomme karbohydrater, matvarer med fiber) der hvor du kan det (velge grovbrød i stedet for loff, velge fulkornsris istedet for hvit ris o.l.). Den siste linken jeg viste til overfor er fin for å få tips til sammensetning av måltider.

Håper dette var litt oppklarende! :)

Besvart av:

Klinisk ernæringsfysiolog

Klinisk ernæringsfysiolog, Diabeteslinjen