Når er det best å spise frukt?

Kost/fysisk aktivitet

Besvart: 17.09.2018

Spørsmål:

Spørsmålet mitt gjelder frukt og når det gjør minst "skade" for en person med diabetes 2. Jeg har pleid å legge inn et fruktmåltid/biter med rå grønnsaker mellom lunsj og middag. For litt siden leste jeg at man heller skulle inkludere/fordele frukten ved måltider. Tanken er å unngå en ekstra glukosestigning som hos meg, som tidligere har lagt inn et lett måltid tidlig ettermiddag.
Min diabetes har til nå vært ganske bra regulert uten bruk av insulin. Men jeg strever veldig med å holde vekten, og de siste månedene syns jeg fastende blodsukker bare går feil vei.
Takknemlig for svar.

Svar:

Frukt og grønnsaker inneholder varierende mengder med karbohydrater, avhengig av type, men lite til ingen protein eller fett. Hos en person med diabetes kan det være ugunstig å innta matvarer som kun inneholder karbohydrater alene. Dette er fordi fett og protein er 2 næringsstoffer som bidrar til lavere blodsukkerstigning. Det gjør det ved at fett og protein i et måltid gjør at måltidet blir værende lenger i magesekken og tømmes saktere over i tarmen. Dette gjør at også karbohydratene i måltidet går i roligere tempo over til tarm, og tilsvarende roligere tempo over i blodet. Man kan dermed redusere blodsukkerstigningen, enn om man hadde inntatt samme mengde karbohydrater alene.

Ved å bare innta frukt/grønnsaker alene får du ikke denne hjelpen fra fett og protein, og man kan oppleve at blodsukkeret går ganske raskt opp. Derfor er det anbefalt, som du sier, å heller legge slike rene karbohydratmatvarer i etterkant av et annet måltid, som har bidratt med fett og protein, nettopp for å få denne hjelpen fra fett/protein, og hindre rask blodsukkerstigning.

Jeg kan dessverre ikke gi deg noe konkret svar på det siste spørsmålet ditt, da jeg ikke vet noe mer om deg. Men, ved økende vekt kan man oppleve redusert insulinfølsomhet, og dermed økt blodsukker. Jeg anbefaler deg å forhøre deg med fastlegen din om kommunen din har en frisklivssentral eller andre tilbud hvor livsstilsendring er tema, for hjelp til å stanse vektoppgangen.

Ønsker deg lykke til!

Besvart av:

Klinisk ernæringsfysiolog

Klinisk ernæringsfysiolog, Diabeteslinjen

Bli medlem - gratis ut året!

Du får tilgang til gode medlemsfordeler, informasjon, råd og tips. Som medlem er du en viktig støttespiller i arbeidet med diabetes, og du gir oss mulighet til å kjempe for dine rettigheter.