Vi som jobber og er tillitsvalgte i Diabetesforbundet har et ekstra stort ansvar når det gjelder å formidle riktig og kvalitetssikret informasjon om dette vi alle er så opptatte av – å leve gode liv med en eller flere kroniske sykdommer. Vi som jobber i Diabetesforbundet har et spesielt ansvar for å sørge for at alt vi publiserer, enten det er i blad, på diabetes.no eller på Facebook, er så korrekt som mulig. Ingen skal være i tvil om at det Diabetesforbundet sier er til å stole på.

Men det er ikke bare det vi sier som er viktig. Også det vi gjør. Hver gang hver og en av oss trykker «liker» på en side, eller deler et innlegg – så etterlater vi et spor etter oss. Og når vi som ansatte eller tillitsvalgte i Diabetesforbundet deler et innlegg eller trykker «liker» - er vi ikke lenger bare privatpersoner. Da er vi også representanter for vår organisasjon, og det vi «deler» og «liker» kan bli tolket som at dette «liker» også Diabetesforbundet. Med andre ord kan folk oppfatte at dette går Diabetesforbundet god for, dette er sant. Eller: Dette anbefaler Diabetesforbundet som et bra produkt.

Vi vet nå at det finnes mange kommersielle aktører som gir råd, eller kommer med informasjon og tips om diabetes i sosiale medier. For eksempel er Roche som bl.a. produserer blodsukkermålere på Facebook under navnet «Lev med diabetes». Vi har fått tilbakemelding på at flere forveksler denne siden med Diabetesforbundets side, og dette synes vi er uheldig.   

Både kommersielle aktører/bedrifter og organisasjoner er på sosiale medier fordi det er en enkel måte å nå ut til mange mennesker med sitt budskap. Det er jo derfor vi er der også. Det vi alle sammen må være klar over, er at kommersielle aktører er der for å tjene penger. De ønsker å reklamere for seg selv/produktene sine. Det er de i sin fulle rett til å gjøre. Vi må også være klar over at hver gang Diabetesforbundet trykker «liker» på en side som er eiet av et firma/konsern/bedrift, reklamerer vi for dette firmaet. Vi tror det er lurt at vi alle tenker oss nøye om før vi deler eller liker ting som har med diabetes å gjøre i sosiale medier. Har noen behov for informasjon om et eller annet ved diabetes – finner du alt du trenger på diabetes.no. Og hvis du ikke finner det, tips oss, eller be om hjelp. Det er jo VI som er ekspertene på diabetes, er det ikke? Da synes vi jo at det er Diabetesforbundet som skal komme med god informasjon og være en god samtalepartner på Facebook. Vi håper dere er med på dette, og at vi sammen tar i et tak for å vise hvor bra vi er. For det er vi!

Det er flott å bruke sosiale medier til å informere og spre kunnskap om diabetes. Her kan alle tillitsvalgte bidra – etter eget ønske og interesse. Det er frivillig. Om du er, eller ønsker å være en aktiv bidragsyter i sosiale medier, her er noen tips:

  • Har ditt fylkes/-lokallag egen facebookside, legg gjerne ut informasjon om egne aktiviteter, gjerne med bilder (men husk å spørre de som er avbildet om det er greit)
  • Finn andre facebooksider å følge, og delta i dialog der det passer.

Sider som kan være fine å følge (og også dele fra):

  • Alle Diabetesforbundets facebooksider (søk på «Diabetesforbundet»)
  • Helsedirektoratet
  • Helsministeren
  • Frivillighet Norge
  • Små grep, store forskjeller
  • Frisklivssentraler
  • Helfo
  • Kreftforeningen
  • LHL
  • Nasjonalforeningen for folkehelsen
  • Andre organisasjoner, kommunale etater/kontorer, idrettslag, osv. der dere er
  • IDF (Den internasjonale diabetesføderasjonen)
  • Diabetes UK
  • Diabetesforbundet Sverige
  • Diabetesforeningen Danmark
  • NRK Puls (og gjerne andre medier/helserelaterte kanaler)

Vær kildekritisk! Hvis du deler innlegg fra andres sider, tenk gjennom om dette er innhold Diabetesforbundet står inne for.

Tenk nøye gjennom om det er nødvendig å dele innhold fra kommersielle sider. Husk at Diabetesforbundet er en ikke-kommersiell organisasjon, som blant annet har som mål å være troverdig. Da er det viktig at vi ikke sår tvil om vår uavhengighet.

Vær i dialog med «følgerne» deres, og oss andre i Diabetesforbundet. Hvis vi snakker sammen skaper vi enda bedre muligheter for god diabetesinformasjon!

Husk at bare Diabetesforbundet er Diabetesforbundet.