– Ille, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

Det er svært sjelden produsenter og importører av legemidler og medisinske hjelpemidler går tomme for produkter. Men nå har det skjedd. Abbott er helt tomme for FreeStyle Libre-sensorer.

– Lageret vårt er tomt. Vi venter på nye forsyninger, men vi vet ikke når vi får, opplyste Abbotts kundeservice til kundene sine tidligere i uka.

Nå er den siste informasjonen (fredag 16. mars) som følger:

«Abbott beklager at norske kunder har blitt påvirket av forsinkelser i forsendelser av sensorene. Vi behandler de innkomne ordrene så raskt vi kan, og i den rekkefølgen de ble mottatt. Vi forventer at vi har gjennomgått ordrelisten ved utgangen av denne måneden. De som har bestilt vil få en e-post med bekreftelse om når varen er på vei.»

 

Enkel og genial

FreeStyle Libre ble introdusert i Norge for to år siden. Med den lille sensoren som festes på overarmen med teip, kan man enkelt lese av blodsukkeret (eller glukosenivået, for å være helt presis) med en liten avleser. Sensoren og avleseren forteller også om trenden til blodsukkeret – om det er stabilt eller på vei opp eller ned.

Inne på den lille avleseren lagres alle data tre måneder tilbake i tid.

Løsningen (FGM, Flash Glucose Monitoring) har fått stor medieoppmerksomhet. Det store problemet har vært prisen. Abbott har krevd 800 kroner for en sensor som varer i to uker, men tilbyr nå sensoren for 600 kroner.

Mens helsemyndighetene i flere andre land gir refusjon, må norske brukere betale hele regningen selv. Ett års bruk har på det meste kostet i underkant av 21 000 kroner. Senest forrige uke ble avgjørelsen om barn og unge skal få måleren utsatt på ubestemt tid.

 

– Logistikkproblem

Likevel har stadig flere personer med diabetes bitt i det sure eplet og kjøpt sensorer for egen kostnad. Mange er fornøyd med FreeStyle Libre, ifølge en undersøkelse Diabetesforbundet har gjort.

I løpet av vinteren har Abbott redusert prisene, først til 650 kroner en periode, nå «bare» 600 kroner.
Dette har tydeligvis fått enda mer fart på salget. For noen uker siden innførte Abbott restriksjoner på kjøp: Hver kunde får maksimalt kjøpe to sensorer om gangen.

Men nå får man ikke engang det man bestiller. På Facebook-gruppen for Freestyle Libre-brukere har mange de siste dagene fortalt at de ikke får tilsendt bestilte og betalte sensorer.

– Vi har et logistikkproblem som vi forventer er løst i løpet av denne uken, skrev kundeservice i en epost til en av kundene forrige uke.

 

Kan ta flere uker

Men problemene er ikke løst – heller tvert imot.

Denne uka opplyser Abbotts kundeservice til kundene sine at de «ikke aner» når de får inn nye sensorer igjen.

– Det kan ta flere uker. Vi vet ikke. Det er veldig stor etterspørsel, både her i Norge og i utlandet, opplyser kundeservice.

Diabetes.no har spurt ledelsen i Abbott Norge om forklaring på leveranseproblemene. I sitt svar på epost hevdes det at leveringsproblemene bare gjelder «enkelte kunder».

– Årsaken til reduksjonen i varebeholdningen er økt etterspørsel, og at myndighetene i flere land nå dekker bruken av FreeStyle Libre, skriver Anoar Solberg Diab i Abbott Norge.

Han beklager situasjonen.

– Situasjonen er uakseptabel både for oss og kundene våre. Vi forventer økt produksjonskapasitet til sommeren, skriver Solberg Diab.

Når bestilte og betalte sensorer kan sendes ut, svarer han ikke på.

Generalsekretær Bjørnar Allgot i Diabetesforbundet er overrasket over leveringssituasjonen.

– Dette er ikke bra for alle brukerne av denne løsningen. Mange bruker Libre fordi det er lettere å regulere blodsukkeret. Man får færre høye og lave blodsukkertilfeller. Men nå må alle disse måle på «gamlemåten» igjen, med stikk i fingeren, sier Allgot.