Vinnerforsiden.

Det var nummer 5/2021 av bladet Diabetes som vant forsideprisen under utdelingen av Fagpresseprisene 1. juni. Forsidebildet er en tegning av insulinets far, Frederick Banting, sammensatt av hundrevis av fotografier innsendt av lesere med diabetes.

Takker leserne

– At leserne selv er med på å lage en forside på denne måten, er ganske uvanlig, og vi kunne ikke laget denne forsiden uten alle de som sendte inn bilde av seg selv, sier redaktør for bladet Diabetes, Toril Haugen.

Anledningen for forsiden var markeringen av 100-årsjubileet for insulinets oppdagelse. Tittelen er simpelthen «TAKK!», og symbolikken er tydelig: Alle disse personene er i live takket være forskeren Frederick Bantings arbeid.

«De aller beste ideer kan komme om natten, eller en uke før deadline», skriver juryen i sin begrunnelse for at nettopp denne forsiden vant prisen (les hele begrunnelsen sist i artikkelen). Ideen til forsiden fikk redaktør Haugen sent en kveld, mens det var grafisk designer Vilje Knarvik Nordby i Mediamania som sto for selve utførelsen. Mediamania er byrået som designer bladet for Diabetesforbundet.

 

SAMARBEID: Redaktør Toril Haugen samarbeidet med grafisk designer Vilje Knarvik Nordby om forsiden som vant pris.

Årets redaktør

Toril Haugen kunne ta med seg enda en pris hjem etter utdelingen. Hun ble også kåret til årets redaktør for sitt arbeid med bladet Diabetes. «Hun har utmerket seg som en uredd, inkluderende og ikke minst kvalitetsbevisst redaksjonell leder», skriver juryen (les hele begrunnelsen sist i artikkelen). Haugen selv er glad for at arbeidet hun har gjort med Diabetes de siste årene, blir lagt merke til.

– Siden vi endret design og innhold for fire år siden, har vi vunnet tre priser og fått to hederlige omtaler. Jeg er glad for at vi lager et magasin med gode temasaker som går i dybden, i tillegg til personlige møter og politiske saker om retten til behandling og utstyr. Så er jeg også glad for at juryen legger merke til at vi dekker områder som ellers er lite omtalt, som seksuell helse og kvinnehelse, for eksempel overgangsalder og prevensjon, sier Haugen.

– Leseren er oppdragsgiver

Juryen framhevet også Haugens evne til å «holde hodet kaldt – og hjertet varmt» i rollen som redaktør for et fagblad, der man ofte kan bli presset fra flere kanter. Haugen takket tidligere generalsekretær for Diabetesforbundet, nå pensjonerte Bjørnar Allgot, som tok avgjørelsen om at Diabetes-redaksjonen skal arbeide etter presseetiske normer og være underlagt Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.

– Det handler om at Diabetes skal kunne arbeide uavhengig og framstå troverdig. Vi skal stå fritt til å ta egne redaksjonelle valg og drive kritisk journalistikk uten påvirkning fra ledelsen eller andre som ønsker å påvirke innholdet vårt. For oss er det ingen tvil om at det er leseren som er vår oppdragsgiver, det er lesernes interesser, behov og ønsker som er i fokus, sier Toril Haugen.

 

Bladet Diabetes

Bladet Diabetes er Diabetesforbundets mest populære medlemstilbud. Det kommer i posten til medlemmer seks ganger i året.

Bli medlem

 

Forsidepris: juryens begrunnelse

«De aller beste ideer kan komme om natten, eller en uke før deadline. Som da kanadieren Frederick Banting våknet opp i 1920 med en idé om å utvinne et ekstrakt fra bukspyttkjertelen. Eller dette fagbladet som hundre år etter skal markere at millioner av mennesker har overlevd diabetes takket være mirakelinnsikten til Banting. For å lage denne forsiden, ble lesere oppfordret via sosiale medier om å sende inn et selvportrett. De 690 innsendte bildene ble så kategorisert etter farge, og deretter lagt over en tegning av den kanadiske kirurgen. Det finnes apper som kan løse ideen om bildemosaikk, men resultatet ble ikke bra nok syntes designeren. Deretter plasserte hun møysommelig de 690 bildene på plass manuelt. Metoden er ikke ny, men den ideen treffer, og resultatet er et kunstverk!»

Årets fagpresseredaktør: juryens begrunnelse

«Man skal ikke ha vært redaktør lenge, før opplevelsen melder seg av å stå i kryssild mellom dem vi lager journalistikk om, dem vi lager journalistikk for, og de som faktisk lager journalistikken – altså egen redaksjon. Man er på et vis mellom barken og veden – eller kanskje mer presist: Det som på engelsk heter between a rock and a hard place. Det er da det gjelder å holde hodet kaldt – og hjertet varmt. Nettopp det kjennetegner årets fagpresseredaktør: Hun har utmerket seg som en uredd, inkluderende og ikke minst kvalitetsbevisst redaksjonell leder. Hun vektlegger åpenbart dybde og forståelse. Hun behandler både sitt publikum og sin redaksjon med entusiasme og respekt – men hun er også tydelig maktkritisk, og har ledet frem flere kritiske redaksjonelle løp mot både større industriaktører og tunge akademiske aktører. Og hun har konsekvent over tid aktivt løftet frem underdekkede temaer, som kvinnehelse og seksuell helse. Det en glede å få dele ut prisen som Årets fagpresseredaktør til lederen med det kalde hodet og det varme hjertet, redaktøren for Diabetes, Toril Haugen!»