Full eller føling - nyttige tips før julefesten

Inntak av alkohol kan være vanskelig for personer med diabetes. Det kan være lurt å si fra til kolleger, familie og venner, slik at de forstår forskjellen på om du er full eller har føling.

Av Knut Jarle Einstad

Foto: Colourbox

Send sidens lenke til en venn

Dette med sukkerinnhold i alkoholholdig drikke er et stadig tilbakevendende tema, og det er jo ikke noe enkelt svar på hva den enkelte med diabetes «tåler» av sukker i alkoholholdig drikke.

 

Store variasjoner

- Det avhenger av hvem det er (insulinbruker eller ikke, red. anm.), om man drikker det til et måltid eller alene, og hvor lang tid man bruker på å drikke f.eks. ett glass, sier Anne-Marie Aas, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Universitetet i Oslo.

Alkohol kan både øke og senke blodsukkeret hos en person med diabetes. De fleste alkoholholdige drikker inneholder en del karbohydrater og vil bidra til
blodsukkerøkning de første timene etter inntak.

 

Samme symptomer

- Det viktigste å merke seg er derimot at alkohol i seg selv hemmer kroppens egenproduksjon av sukker timene etter alkoholinntaket. Hos de som bruker medikamenter som øker insulinproduksjonen eller insulin, kan det føre til alvorlig lavt blodsukker, sier Aas.

Evnen til å kjenne symptomene på lavt blodsukker kan også svekkes av alkoholpåvirkning. I tillegg til dette kan lavt blodsukker ha mange av de samme symptomene som å være påvirket av alkohol. Personene rundt kan derfor misforstå symptomene, å ikke oppfatte at det faktisk er føling.

 

Velg vin med lite sukker

Hvitvin

Ved valg av vin kan det være gunstig å velge de med lite sukker. De vinene har et lavere innhold av karbohydrater. Det er derimot ikke alltid lett å vite hvor mye sukker det er i de enkelte. Hvis du har spørsmål rundt sukkerinnhold, pleier Vinmonopolet å være behjelpelig. Du kan også se en oversikt over de mest vanlig vinene i vår vintabell

I forhold til karbohydrater og blodsukkerstigning anbefales vin fremfor øl. Grunnen til dette er at det ofte drikkes større kvanta øl enn vin. Ett vinglass er ca. 1,5 dl og inneholder mellom 0,5-7 g karbohydrater, mens en øl ofte er 0,5 l og inneholder ca. 16 gram karbohydrater.

 

Lite øl et alternativ

Lite øl

Det må også nevnes at det finnes Lite øl, som inneholder færre karbohydrater enn vanlig øl. Det er da et bedre valg med tanke på karbohydrater og blodsukkerstigning.

- Det kan derfor være lurt å enten sette en litt mindre dose insulin eller hoppe over tabletten, hvis du har drukket alkohol. Alternativt kan du spise litt rett før du legger deg. Det er også viktig at de du er sammen med, vet at du har diabetes, og tenker på at det ikke nødvendigvis er en alkoholeffekt når du ikke oppfører deg som du skal eller blir bevisstløs. Det kan være lavt blodsukker, sier Aas.

Her kan du lese mer om Lite-øl.