Familien og skolen må samarbeide om tilrettelegging

Diabetes type 1 er en alvorlig sykdom som krever mye oppfølging, og barn må ha trygge voksne rundt seg som kan hjelpe.

Loven pålegger skolen å tilrettelegge for at barnet har en trygg skolehverdag, men spesifiserer ikke hvordan. Dette er det opp til familien og skolen å avtale seg imellom. Her er det viktig å få en felles forståelse om hva barnet trenger av oppfølging, og hva skolen har mulighet til å tilby.

Her finner du

  • råd til foreldre og ansatte om hvordan skape en god dialog
  • en nedlastbar mal til samarbeidsavtale 
  • informasjonsmateriell om diabetes som kan brukes på skolen

Råd til foreldre

1. Ta kontakt med skolen og be om et samarbeidsmøte

Hvis barnet er skolestarter: Start dialogen i god tid. Hvis barnet er skolestarter er det lurt å ta kontakt med skolen allerede våren før oppstart. Da har skolen og aktivitetsskolen/SFO tid til å forberede seg til barnet starter etter sommeren.

Husk at i barnehagen er det svært tett og nær oppfølging for foreldre. Når barnet begynner på skolen, er det færre voksne per barn og kontakten blir annerledes. Dette er noe de fleste foreldre vil føle på, men for deg med et barn med diabetes, er det ikke unaturlig at dette kan oppleves som ekstra krevende og utrygt. Da hjelper det å ha etablert kontakt tidlig.

Hvis barnet allerede går på skolen og får diabetes: xxxxxxxxxxxxxxx

2. Får råd fra legen om hva barnet kan trenge

Barn med diabetes har ulike behov, og ingens diabetes er lik. Det kan derfor være en god idé å spørre legen som behandler barnet ditt hva de anbefaler at skolen skal følge opp.

Du kan også spørre legen om det er greit at skolen tar direkte kontakt med barneavdelingen hvis skolen har spørsmål om diabetes.  

3. Last ned samarbeidsavtalen og planlegg hvordan dere vil fylle den ut

Samarbeidsavtale brosjyre FORSIDE.jpg

Samarbeidsavtalen vi har utviklet er ment som et verktøy i samarbeidsmøter med skolen. Den skal inneholde opplysninger om barnets diabetes og hva slags behandling barnet skal få på skolen, og kan brukes til å etablere kontaktpersoner, rutiner rundt diabetesbehandlingen i skoletiden, og rammer for videre dialog for å sikre kontinuitet i oppfølgingen.  

Ved å lese gjennom malen hjemme kan dere reflektere over hvor tett oppfølging dere ønsker, før dere går i møte med skolen. 

Avtalen kan både skrives ut og fylles ut digitalt på datamaskin.

Last ned samarbeidsavtalen her (PDF) ↓

Husk på

Sett realistiske krav: Det er naturlig å være redd for å overlate ansvaret for behandlingen til andre, og kanskje stille høye krav til hvordan barnet skal følges opp. 

Men det er viktig å huske på at de ansatte i skolen ikke er helsepersonell, og vil ikke ha samme kunnskap om barnets diabetes som dere. De vil heller ikke kunne gi barnet like tett oppfølging som hjemme.

Husk at barnet ditt er trygt selv om blodsukkeret ikke er «perfekt» til enhver tid.

 


Råd til skolen

1. Inviter til samarbeidsmøter og bruk samarbeidsavtalen

Vi anbefaler at skolen setter opp første samarbeidsmøte med foreldrene før barnet med diabetes begynner på skolen, eller så tidlig som mulig etter at et skolebarn får diagnosen diabetes.

Dette er viktig for familiens trygghet, men også for at dere ansatte skal være trygge på at de vet hvordan de skal ivareta barnet og hjelpe til med diabetesen.

Samarbeidsavtalen brukes som et verktøy i dette første møtet, og oppdateres jevnlig i senere samarbeidsmøter.

Last ned samarbeidsavtalen her (PDF) ↓

2. Involver alle

I møtene deltar foreldrene og personer fra skolen som har en rolle i barnets skolehverdag og eventuelt i skolefritidsordningen. Dette kan være:

  • skoleleder
  • kontaktlærer
  • helsesykepleier
  • SFO/AKS-leder
  • kroppsøvingslærer
  • assistent dersom det er aktuelt
  • eller andre aktuelle

Det kan også være aktuelt at barnet selv deltar på disse møtene. Dette vil avhenge av barnets alder og om det selv ønsker å være med på møtene.  

Tips: Det kan være lurt at alle har en utskrift av avtalen til diskusjon i samarbeidsmøtet, men at en ansatt ved skolen får i oppgave å fylle ut feltene. Den utfylte avtalen kan deretter sendes på e-post til alle møtedeltagerne.

3. Ha jevnlige oppfølgingsmøter

Vi anbefaler at samarbeidsmøter gjennomføres med jevne mellomrom. Det er satt av et felt i dokumentet for å avtale neste møte slik at dere sikrer jevnlig oppfølging (side 17).

Hvor ofte dere har samarbeidsmøter er opp til behovene til hvert enkelt barn og skole. Utskiftninger av skolens ansatte kan også gjøre at det vil være behov for nye møter.

Husk på

Viktig å forstå alvoret: Det er veldig viktig at skolen møter foreldrene og barnet med åpenhet og forståelse. Vi anbefaler at dere lytter til foreldrene og viser at dere forstår at diabetes er en alvorlig sykdom. Vær tydelige på at dere møter disse nye utfordringene med respekt og alvor. 

 


Om opplæring av skoleansatte om diabetes

Ansatte på skolen bør få den informasjonen de trenger for å ivareta barnet i løpet av skoledagen og på SFO/AKS og for å føle seg trygge i oppgaven.

Men hva er «god nok» informasjon? 

  • Ansatte i skolen trenger ikke å ha like god kunnskap om diabetes som foreldre for å gi barnet god oppfølging. 
  • Det kan være lurt at foreldrene får hjelp av legen som behandler barnet til å lage en oversikt over hva skolen trenger å vite og kunne. 
  • Det beste er om skolens ansatte kan få denne opplæringen fra barnets diabetesteam eller diabetessykepleier. Men vi vet at kapasitetsutfordringer på sykehusene gjør at dette dessverre ikke alltid er mulig.

 


 

Se også webinaret vårt «Hjem, skole og diabetes: Hva er X-faktoren for godt samarbeid?» (i opptak, først vist i mai 2021)

 


min-barnehagehverdag-med-diabetes_kg (1)-1.jpg

Min skoledag med diabetes / Trygg med diabetes i barnehagen

Heftet finnes i to versjoner: ett for skole, og ett for barnehage. Heftet forklarer hva diabetes type 1 er, og forklarer rutiner for lavt blodsukker/føling, høyt blodsukker, fysisk aktivitet og måltider. Det er også utfyllingsfelt, slik at foresatte kan fylle inn viktig informasjon om barnet.

Plakaten finnes også i to versjoner: én for skole, og én for barnehage. Plakaten gir kort og klar informasjon om barnet som har diabetes, og hva ansatte bør gjøre hvis barnet får føling. Plakaten kan henges på personalrommet eller andre steder der det er aktuelt, etter avtale mellom personale og foresatte.

Les mer og last ned

 


Presentasjon, klassesett og quiz

Vi har laget en Powerpoint-presentasjon om diabetes, en quiz og brosjyren Diabetes på 1,2,3 som barnet kan selv bruke for å lage en presentasjon for klassenkameratene.

Les mer og last ned

 


Filmen om Jørgen

Foreldre kan gjerne oppfordre skolen til å vise filmen «Jørgen snart seks». Denne filmen viser hva diabetes er på en lett forståelig måte. 

Se filmen (YouTube)