Fem grunner til å planlegge ukemeny

Det finnes mange gode grunner til å lage ukemeny. En av dem er at det er lettere å spise variert. Ved å planlegge ukens middager kan du også spare penger, være miljøvennlig og ta sunnere valg. I tillegg slipper du å planlegge middagen på vei til butikken etter en lang arbeidsdag.

Av Cathrine Solheim Kolve

Foto: Getty Images / fcafotodigital

Send sidens lenke til en venn

Økonomisk

Ved å planlegge ukemenyen og samtidig lage handleliste, kan ingredienser som kjøpes brukes til flere retter. For eksempel kan rødløken brukes til paien, woken og til tacoen. En halv brokkoli til fiskerett og den andre halvparten til wok. I tillegg slipper man å ende opp med å kjøpe ting som allerede finnes hjemme i kjøleskapet.

Bærekraftig

Mat som har kort holdbarhet går ofte i søpla før man rekker å bruke opp alt. Du kan unngå kasting av mat ved planlegging, og bruke samme ingredienser til flere matretter. Ruccolaen til mandagens pai, egner seg for eksempel også til taco på fredag. I wok på onsdag kan du bruke de grønnsakene du ikke brukte opp mandag og tirsdag.

Lettere å ta sunnere valg

Dersom man går sulten i butikken uten en plan, er det fort gjort å la magen velge middagen fremfor hodet. Man ender fort opp med å kjøpe noe man ikke trenger, eller hadde tenkt å kjøpe. I tillegg er det fort gjort å velge rask ferdigmat som ofte er mindre sunn. Hvis du holder seg til handlelisten, lar du heller ikke lysten eller magen stå for handlingen.

Sparer tid

Istedenfor å dra i butikken etter jobb, skole eller på vei til trening, er det deilig å ha gjort unna handlingen på mandagen. Mer tid til overs som kan brukes på matlaging, trening eller tilbringe tid med de man er glad i.

Middag til lunsj

Mange middagsretter passer fint som lunsj dagen etter. Da sparer du både penger og kan ha med deg en spennende og god lunsj. For eksempel er mandagens pai like god kald som varm og egner seg som lunsj på tirsdagen. Wok og bulgursalat er også gode alternativer som lunsj.

 

Ukemeny:

Mandag

Grønnsakspai

 Grønnsakspai

Foto: Getty Images/Elena Gaak

Hjemmelaget pai med grov bunn og grønnsaker. Like god kald som varm, og passer ypperlig som lunsj dagen etter.

Tirsdag

Lettsaltet torsk og brokkoli i form

Lettsaltet torsk og brokkoli i form

Foto: Synøve Dreyer

Appelsinjuice gjør denne ovnsbakte retten veldig spennende og frisk. Som tilbehør til denne oppskriften foreslår vi røde linser.

Onsdag

Wok med kylling og grønnsaker

Kyllingwok

Foto: Studio Dreyer-Hensley

Det er ikke rart at kyllingwok er populært. Tenkt bare på hvor lett det er å variere. Og så smaker det selvfølgelig kjempegodt. I tillegg perfekt å ha med som lunsj dagen etter. 

Torsdag

Stekt laks med bulgursalat

Laks med bulgursalat

Foto: Studio Dreyer-Hensley

Dette er både sunt og godt. En herlig blanding av salt laks og søte rosiner i salaten gjør dette til en annerledes smaksopplevelse. 

Fredag

Taco med hjemmelaget salsa

Taco

 Foto: Diabetesforbundet

Taco er en sikker vinner på fredagen. Prøv denne litt sunnere varianten med kylling og hjemmelaget tomat- og mangosalsa.