Søtsaker og snacks og alternativer ved diabetes?

Ingen har godt av å spise godter og snacks daglig, eller i store mengder av gangen. De fleste godterier inneholder mye sukker og gir rask blodsukkerstigning. Når søtsaker inntas som del av et måltid gir det mindre effekt på blodsukkeret.

Foto: Getty Images

Send sidens lenke til en venn

Hos personer med diabetes type 1 eller personer med insulinkrevende diabetes type 2 vil det bety at man spiser det sammen med mat man allerede setter insulin til. Hvis ikke dette faller naturlig kan ekstra hurtigvirkende insulin gis, men husk ikke å sette for mye. 


Sjokolade, smågodt o.l.
 i «vanlig» mengde inneholder mye sukker. Hvis man spiser det i små mengder og gjerne sammen med annen mat, vil det ha mindre effekt på blodsukkeret. 15g sjokolade (1/3 Kvikklunsj), 3 lakrisbåter, 2 karameller eller 2 seigmenn har like mye sukker som ett glass melk. En Pinup-is har like mye sukker som 1,5 glass melk.

Såkalt «diabetessjokolade» som er søtet med fruktose eller sukkeralkoholer, er derimot ikke å anbefale. De gir en blodsukkerstigning nesten på linje med vanlig sjokolade, inneholder like mye fett og kalorier og er dessuten mye dyrere enn vanlig sjokolade. Velg heller små mengder mørk sjokolade med mer kakao og mindre sukker og fett.


Salte snacks som potetgull, peanøtter og popkorn
 er energirike og kan gi et høyt blodsukker. Peanøtter og andre nøtter gir en langsom blodsukkerstigning, inneholder mye umettet fett og egner seg derfor godt som snacksalternativ.

Popkorn er voluminøst og inneholder minst energi, og egner seg best av det salte snacset for personer med diabetes. En pose popkorn (50g), tilsvarer ca. 1,5 skive med pålegg i energimengde. ½ liten pose potetgull (50g) eller 50 g peanøtter tilsvarer ca. to brødskiver.


Bruker du insulin
, kan dosen justeres etter hva og hvor mye søtt som skal spises.

Se også Snacks for diabetikere (ekstern lenke)

 

Klikk på det du ønsker oppskrift på: