Tips til julemiddagen

Julehøytiden innebærer god mat og store sammenkomster. Mange unner seg litt ekstra, og koser seg med det som hører jula til. Har du diabetes er det likevel lurt å være litt bevisst på hva du spiser. 

Av Christine Sande, klinisk ernæringsfysiolog

Send sidens lenke til en venn

Jula begynner tidligere og tidligere for hvert år, og rester spises til langt ut i januar. At julematen skal vare helt til påske er ikke gunstig for noen, heller ikke personer med diabetes. Kos deg med julematen rundt høytiden og i romjulen, men unngå å ha et festmåltid hver dag.

Julefrokost

Her kan du som har diabetes finne mye godt. Ha i bakhodet at kjøttet bør være så rent og magert som mulig. Bruk begrensede mengder lyst brød. Grovbrød er et bedre alternativ for blodsukkeret.

Juleskinke, waldorfsalat, påleggsalat, tomatsild, sursild, limesild, karrisild, mager leverpostei, eggerøre, kokt egg, roastbiff, mager hvitost, oppskåret frukt og grønt, peppermakrell, røkt laks, ansjos, kokt skinke, svinestek, kalkunpålegg er fint å bruke til grovbrødet.

Oppskrifter på forskjellige typer sild finner du på Hjertevennlig mat til jul.

 

Julemiddag

Om du spiser ribbe, svinestek, pinnekjøtt, lutefisk eller annen julemat, skal du uavhengig om du har diabetes eller ei kunne spise julemat med god samvittighet. Det er likevel lurt å ta noen forholdsregler:

  • Vær forsiktig med raske karbohydrater som i fint brød. Bruk grovt brød generelt, og 1–2 små poteter til middagen.
  • Unngå for mye mettet fett. Skjær bort det synlige fettet på kjøttet, begrens inntak av svor, og vær forsiktig med kjøttprodukter som julepølser og medisterkaker.
  • Svinestek, skinkestek og kalkun er gode alternativ til ribbe og pinnekjøtt, og kan gi variasjon i julemiddagen. Grove kjøttkaker laget av karbonadedeig kan også være et alternativ til medisterkaker.
  • Vær obs på mat med mye salt (spesielt spekemat).

 

Juledessert


Riskrem er en klassiker som juledessert, men denne er ofte rik på sukker og fløte. Lag din egen med sukkererstatning og høyere andel lettmelk enn fløte, eller bruk bær med litt krem som en alternativ dessert.

Her er forslag til to varianter:

 

Riskrem

Riskrem

 

 "Riskrem" med cottage cheese

Riskrem

 

For flere tips se Julebakst med toppscore og Julekos med stil

 

Topp 10 tips

 

  1. Spis en god frokost og lunsj – dette for å unngå å være veldig sulten til middag, og av den grunn overspise når den gode julematen kommer på bordet.
  2. Velg fiskepålegg, magre kjøttpålegg og grønnsaker til "pynt" på brødskiven.
  3. Begrens inntaket av fett, ved å skjære bort synlig fett på ribbe og pinnekjøtt, velge magre kjøttprodukter, og være forsiktig med ribbe- og pinnekjøttkraft (velg heller brun saus).
  4. Fyll gjerne halve tallerkenen med grønnsaker.
  5. Bruk tid når du spiser – ofte blir magen mett før øynene.
  6. Spis mindre av sukker- og fettrike juledesserter. Varme bær og litt krem/kesam kan være gode alternativer.
  7. Unngå å ha julegodt og snacks stående fremme hele dagen, hent det heller inn på bordet i små skåler på kvelden de dagene det ønskes.
  8. Drikk mindre av brus og annen drikke med sukker. En god erstatter er lightvariantene eller mineralvann.
  9. Vær obs på kaloriinnholdet i drikke. Mange har et høyere inntak av alkohol i juleukene, vær klar over at disse inneholder mye tom energi. Se sukkerinnhold i vin her.
  10. Fysisk aktivitet gjør godt. Benytt dagene til å gå en tur, ake, stå på ski eller skøyter, lage snømenn eller ta en treningsøkt. All aktivitet har en positiv effekt på blodsukkeret ditt.

 

God jul!