Student - og diabetes type 1? Nyttige tips til deg i farta.

Å flytte hjemmefra er et stort vendepunkt i livet. Nytt hjem, ny hverdag og nye utfordringer man skal takle på egenhånd. Selvstendigheten settes på prøve, og med skrekkblandet fryd står man endelig på egen ben.

Av Marit Kolby Zinocker

Alle foto: Colourbox

Send sidens lenke til en venn

For mange personer med diabetes type 1 betyr det å flytte for seg selv at man gir avkall på sikkerhetsnettet, og for noen vil den nyvunne friheten føre til at man tester grenser på mange plan. Her får du gode mattips til hvordan du kan gjøre det beste ut av din nye tilværelse.

Lag deg dine egne, gode matvaner
Selv om raske karbohydrater er redningen ved føling, vil man jo helst unngå for mange av dem i hverdagen. Her gjelder det å være forberedt. Har du planlagt hva du skal spise og kjøpt inn det du trenger, unngår du å ende opp med en bollepose når sulten melder seg.

Planlegging sparer tid, penger og frustrasjon
De fleste studenter får kjenne på utfordringen med å skulle klare seg på et stramt budsjett. Hvis du bruker litt tid til å planlegge hva du skal spise i løpet av uken, er sannsynligheten stor for at du både sparer penger og får bedre mat. Ved å planlegge hva du skal spise og hvordan du kan bruke eventuelle rester, unngår du matsvinn, samtidig som du slipper å stå sulten i butikken hver dag og lure på hva du skal ha til middag.

Supper og gryter er supre retter som er enkle å lage og som kan varieres i det uendelige – og du kan få brukt opp rester du har i kjøleskapet. De genererer lite oppvask og er minst like gode dagen etter – både til middag eller til lunsj. Har du ikke tilgang til kjøleskap der du studerer, kan du putte boksen i fryseren over natten og la den tine i romtemperatur frem til lunsj – da er du sikker på at maten er trygg når du skal spise den. Har du tilgang på mikrobølgeovn i kantinen, kan du evt. varme maten. Hvis ikke, kan du ønske deg en god mattermos til jul – den er god å ha med på tur også.
Her er tips til supper og gryter med muligheter for variasjon og «gjenbruk».

Tomatsuppe er en billig og god klassiker som er lett å lage. Når du er i gang, lag gjerne dobbel porsjon. 
Slik kan du variere tomatsuppen: 

  • Tilsett hot chilisaus, koriander og rester av hvit fisk
  • Lag krutonger av tørt, grovt brød, og tilsett sammen med revet ost og et dryss oregano
  • Ha i rester av kokte grønnsaker

Dersom du har med et par hardkokte egg, blir suppen også et komplett måltid som lunsj dagen etter.

Blomkålsuppe er en annen populær klassiker. Men også denne suppen kan du variere ved å mikse blomkål, brokkoli og romanesco - som alle har samme bruksområde.
Slik kan du variere blomkålsuppen:

  • Tilsett rester av kokt potet eller kjøtt 
  • Ha i hakkede, ristede mandler eller hasselnøtter 
  • Osterester og halvgammelt, grovt brød får nytt liv som ostesmørbrød til å dyppe i suppa

Har du lært deg å lage en god gryte med belgvekster, har du ferdigheter du vil nyte godt av resten av livet. Belgvekster krysser av i alle rutene; de er billige, bærekraftige, sunne, har mange ulike bruksområder og ikke minst smaker de fantastisk – spesielt i kombinasjon med gode kryddere og urter. 

Slik kan du variere en gryte med kikerter:

  • Bytt ut oregano og persille med koriander og cumin
  • Tilsett rester av kjøtt eller pølse
  • Ha i rester av kokte poteter eller grønnsaker

Vær forberedt før fest
Å etablere gode matvaner for seg selv i sitt nye hjem er gull verdt. Men hva med alle festlighetene? Studenttilværelsen er ofte en svært sosial periode. For mange er det også en periode der man både drikker alkohol oftere, og omgås mye med folk man ikke kjenner så godt. Da er det viktig å tenke på følgende:

  • Spis godt før du går på fest - mat forsinker opptaket av alkohol. Alkohol kan bidra til for lavt blodsukker, og samtidig blir man mindre oppmerksom når man er påvirket. Husk å ta med følingmat, fortell de du er sammen med at du har diabetes og symptomer på lavt blodsukker.
  • Spis før du legger deg og sett heller litt mindre insulin enn vanlig.