Variasjon med pannekaker

Pannekaker har en lang tradisjon i Norge, og er ukentlig kost i mange hjem. Med fantasien til hjelp kan man tilføre pannekakene masse god næring og spennende smaker.

Av Trine Strømfjord

Foto: Getty Images/GMVozd

Send sidens lenke til en venn

Næringsmessig er tradisjonelle pannekaker ikke særlig blodsukkervennlige. Lyst mel inneholder mye karbohydrater og lite fiber. Dette i kombinasjon med eventuelt tilsatt sukker, laktose (melkesukker) i melk og sukkerholdig tilbehør, gir en rask blodsukkerstigning.

Ved å bytte ut noen av ingrediensene kan man gjøre pannekakene litt sunnere og mer blodsukkervennlige. Smaksmessig vil de ikke være helt som tradisjonelle, men smaken er fortsatt veldig god.

 

Seks utradisjonelle pannekaker

Pannekakeoppskriftene, med blant annet mandler, søtpotet, havre og chiafrø, er satt sammen slik at de skal ha et høyt innhold av kostfiber, noe som bidrar til en jevnere blodsukkerstigning. Et par av oppskriftene har også et høyt innhold av umettet fett, og kan anses som spesielt gode oppskrifter hvis man ønsker å redusere karbohydratinntaket.

 

La deg friste og inspirere:

Mandelpannekaker

Mandelpannekaker

Foto: Colourbox

Pannekaker med mandler som basis. Mandler er lave på karbohydrater, samtidig som de inneholder mye av det gode umettede fettet. Pannekakene kan brukes til både søtt og salt pålegg.

 

Havrepannekaker

Havrepannekaker

Foto: Colourbox

Havrepannekaker består kun av havre, egg og litt melk. Det er derfor superenkelt å lage, og er et godt og sunt alternativ til brød og tradisjonelle pannekaker.

 

Kikertpannekaker

Kikertpannekaker

Foto: Colourbox

Prøv en litt spennende variant av pannekaker, med kikertmel og friske grønnsaker. Kikertmel gjør at pannekakene er mer blodsukkervennlig, enn ved bruk av hvetemel. Alternativ lunsj eller kveldsmat.

 

Chiapannekaker

Chiapannekaker

Foto: Colourbox

Pannekaker med chiafrø, et frø med lavt innhold av karbohydrater og høyt innhold av umettet fett og kostfiber. Disse pannekakene passer derfor bra for den som ønsker å prøve et alternativ med mindre karbohydrater.

 

Banan- og havrepannekaker

Banan-og havrepannekaker

Foto: Colourbox

Pannekaker med havre og banan. Bananen tilfører sødme til pannekakene, samtidig som de inneholder vitaminer og mineraler. Innholdet av banan gjør derimot at pannekakene har et relativt høyt innhold av karbohydrater, noe som er greit å vite for deg med diabetes.

 

Grove pannekaker

Grove pannekaker

Foto: Esten Borgos, Matprat.no.

Pannekaker er kanskje det mest populære vi kan servere til middag. Det tar litt tid, men belønningen er blide fjes rundt bordet. Bytt ut noe av hvetemelet med sammalt hvete, og du får mer mettende pannekaker og kanskje litt lavere blodsukkerstigning.