Turmat:

Skal du ut på tur i påsken?

Mange benytter påskeferien til å dra til hytta på fjellet eller ta seg en dagstur i skog og mark. Da er det viktig med noe godt i sekken, både for å holde energien og blodsukkeret i sjakk.

Av Trine S. Gjerstad

Foto: Getty Images/Romaoslo

Send sidens lenke til en venn

La deg inspirere av noen gode matretter som er enkle å ta med på tur. 

 

Kyllingwraps med appelsin og chili

En nydelig kyllingwraps med smak av appelin og chili. En herlig smakskombinasjon. Kan nytes som lunsj eller som mellommåltid delt i mindre biter.

Kyllingwraps med appelsin og chili

Foto: Trines matblogg

 

Tomatsuppe med egg

Lag tomatsuppen dagen før og ha den i en tett boks i kjøleskapet. Varm opp og ha på termos. Du kan også ha den med kald og varme på primus eller på bålet.

Tomatsuppe

Foto: Colourbox

 

Grove pinnebrød

Pinnebrød er en gammel klassiker til grilling på tur. Denne varianten er med grovere mel, men smaker like godt.

Grove pinnebrød

Foto: Colourbox

 

Lakserull

Dette er oppskriften på en sunn og næringsrik lunsj som ikke tar lang tid å lage. En wrap med røykt laks, snøfrisk, salat og paprika smaker utrolig godt.

Lakserull

Foto: Bent Raanes Sørensen

Oppskrift og bildet er hentet med tillatelse fra www.godfisk.no (tilpasset av Diabetesforbundet)

 

Laks i folie "Havets skattekiste"

Dette er en oppskrift du enkelt kan lage både på grillen og i stekeovnen. Her kan både store og små lage sine egne pakker, akkurat slik de vil ha dem.

Havets skattekiste

Foto: Studio Dreyer-Hensley

Oppskrift og bildet er hentet med tillatelse fra godfisk.no (tilpasset av Diabetesforbundet)

 

Generelle tips til sunnere alternativer
  • Erstatt vanlig grillpølser med kyllingpølser eller pølser med mindre fett.
  • Bruk lomper som tilbehør til pølsene, i stedet for pølsebrød. Ønsker du derimot pølsebrød finnes grove alternativer.
  • Skrell appelsinen før dere går på tur. Da er det større sannsynlighet for at det blir spist. Kutt ellers opp annen frukt å ha med.
  • Mørk sjokolade (gjerne 70 %) er en god erstatter for melkesjokolade. Du finner mange forskjellige smaker, deriblant appelsin som passer bra i påsketider.
  • Nøtter er det alltid smart å ha med i lomma eller sekken. Melder sulten seg er nøtter en sunn snack og passer bra sammen med mørk sjokolade.
  • Ta med solbærtoddy på tur. Bruk sukkerfri solbærsaft og vann etter anvisning på flasken, kok opp og ta med på termos.
  • Velg de lettere variantene av kakao. Det finnes mange typer lett – kakaodrikk i butikkhyllene. Ønsker du å ha hjemmelaget kakao kan du bruke lettmelk/ ekstra lett melk, rent kakaopulver og søtning. Ha med på termos!