Supergrønnsaken spinat

Mange forbinder nok spinat med tegneseriefiguren Skipper’n som får enorme krefter hver gang han spiser denne bladgrønnsaken. Men selv om ikke akkurat det er tilfellet for folk flest, er det mange fordeler av å inkludere spinat i kosten.

Av Ragnhild Gjevre

Spinat
Foto: Getty Images

Send sidens lenke til en venn

Spinat er en bladgrønnsak bestående av mange blader med ulik form og størrelse. Salattypen har en mild og aromatisk smak, og de groveste bladene kan gjerne smake litt kraftigere enn de små. Selv om spinat opprinnelig kommer fra Asia, dyrkes det nå også i Norge i sommerhalvåret.

Ernæring
Når det kommer til næringsinnhold er spinat som en supergrønnsak å regne. I tillegg til å ha et lavt energi- og fettinnhold, er spinat rikt på kostfiber, beta-karoten, folat, kalium og vitamin C og K. Det er også en kilde til vitamin E, vitamin B6, magnesium og kopper. Dette vil med andre ord si at spinat er gunstig for å opprettholde normalt syn, redusere tretthet og utmattelse, styrke immunforsvaret, opprettholde normalt blodtrykk og er gunstig for fordøyelsen.

Noen stusser kanskje over at jern ikke er med på lista, for spinat inneholder riktignok også en del jern. Men jernet i spinat er i en slik form at lite tas opp i kroppen. I tillegg inneholder spinat oksalsyre som binder seg til jernet og gjør opptaket i kroppen enda vanskeligere.

Bruksområde
Spinat kan kokes, wokkes, brukes i omeletter, stues eller spises rå. Det passer derfor både i middagsretter, i salater, i smoothie eller som topping på brødskiva. Spinat som har vært oppvarmet en gang skal ikke varmes opp igjen. Dette skyldes at nivået av nitrat økes ved hver oppvarming, og kan potensielt omdannes til ugunstige stoffer i kroppen. Men en runde oppvarming går helt fint.

Oppbevaring
Oppbevar gjerne spinat i en tett pose eller en boks i kjøleskap. Om bladene har blitt litt tørre kan man prøve å legge dem i kaldt vann. Man kan også fryse spinat som den er.