Spør oss

Sentralbord

Medlemsservice eller generelle henvendelser.

Hverdager 9 - 15
Hverdager 9 - 15

Diabeteslinjen

Har du spørsmål om diabetes? Få svar fra erfarne veiledere og helsepersonell, helt gratis.

Hverdager 9 - 15
Hverdager 9 - 15
Svartid 1 - 5 dager

Mat er ikke bare mat: Somalia

Hamdi fra Stovner i Oslo byr på klassisk somalisk biffgryte med maisbrød, bashiyo og samosa.

Sunne tips

Klinisk ernæringsfysiolog Insaf Zerouga gir følgende tips til Hamdi:

  • Det er veldig lurt å starte måltidet med grønnsaker eller frukt. Da blir du litt mett, uten å få i deg så mange kalorier.
  • Å bytte ut rødt kjøtt med fisk og kylling er veldig bra for helsa.
  • Unngå fritering og bruk heller stekeovn.
  • Pass også på mengden olje du bruker. En teskje per porsjon er ofte nok. Bruk gjerne planteoljer som oliven- eller rapsolje.
  • Lag maten selv fra bunnen av. Da kan du selv redusere mengden  olje, salt og sukker.
  • Bruk gjerne litt grovt mel i brødet muffo. Da blir det både sunnere og vil mette mer.  

Om Insaf og Hannah

Klinisk ernæringsfysiolog Insaf Zerouga deler kostholdsråd i filmene.Hun er PhD-student ved Oslo Universitetssykehus i prosjektet «Kosthold ved inflammatorisk tarmsykdom».

Programleder Hannah Wozene Kval er artist, skribent og slam-poet. Hun jobber i dag som rådgiver i Viken fylkeskommune hvor hun utvikler interne mangfoldsstrategier i organisasjonen.

I dag bor det over 1 million mennesker med innvandrerbakgrunn i Norge. 

Forskning viser at det er tydelige helseforskjeller mellom minoritets- og majoritetsbefolkningen når det gjelder hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

Innvandrere har generelt dårligere helse, er mer utsatt for enkelte sykdommer og har lavere sosioøkonomisk status enn den øvrige befolkningen. I tillegg til predisponerte gener som øker risikoen for utvikling av diabetes type 2, er det ikke uvanlig med endringer i levevaner som følge av innvandring. Disse vanene kan påvirke kostholdet. Helsefremmende- og sykdomsforebyggende grep må gjøres på en målgruppetilpasset måte slik at folkehelsegevinsten blir stor. 

Filmrekken «Mat er ikke bare mat» er utviklet av Diabetesforbundet. Formålet er å trekke frem gode eksempler på ulike matkulturer og gi tips til hvordan enkelte matretter kan bli litt sunnere med små grep. Klinisk ernæringsfysiolog Insaf Zerouga, gir kostholdstips i alle fire filmene.  


Se alle filmene i serien «Mat er ikke bare mat»

xx

Eritrea

Fanuel og Selam fra Lørenskog lager tsebhi derho (kyllinggryte med egg), shiro (linsegryte) og injera (surdeigspannekake).

Se filmen og oppskriftene her:

Norsk English Tigrinja / ትግሪኛ

xx

Syria

Rasha og Mohammed fra Sarpsborg serverer syrisk festmåltid med lammekjøtt og grønnsaker, squash i yogurt, baba ghanouj, fylte vinblader og mye mer.

Se filmen og oppskriftene:

Norsk English Arabisk / العربية

xx

Polen

Hos Dominik og Kasia fra Bøler i Oslo får vi smake polsk tradisjonsmat som agurksuppe, panerte koteletter og ostekake.

Se filmen og oppskriftene her:

Norsk English Polski

Et spisebord dekket med somaliske retter

Somalia

Hamdi fra Stovner i Oslo byr på klassisk somalisk biffgryte med maisbrød, bashiyo og samosa.

Se filmen og oppskriftene her:

Norsk English Soomali